Opel Grandland X ble introdusert kort tid etter at den tyske bilprodusenten fusjonerte med den franske PSA-gruppen. Her ligger alt til rette for å få norske bilkjøpere til å sette seg inn bak rattet på en Opel igjen.

Tekst og foto: Sven Furuly

Det er snart gått tjue år siden jeg hadde Opel Frontera med på en gruppetest i den norske fjellheimen. Da ble slike biler omtalt som ”off-roadere” og møtte sine fans blant folk som hadde bruk for en solid bil med real firehjulsdrift og evne til å trekke en tung tilhenger på mildt sagt dårlige veier. Jeg likte Frontera, men da Opel kastet seg på SUV-bølgen med den langt mer moderne Antara i 2007, fikk de det ikke helt til. Konkurrentene var mange og priskonkurransen tøff. Uten riktige motorer og rett image ble kampen for krevende, og Antara forsvant fra det norske markedet i 2013.

Opel har en lang tradisjon i å bygge firehjulsdrevede biler. Grandland har forhjulsdrift, men kommer om litt som 4WD

Med den kompakte Mokka X greide Opel noen år senere å få litt sving på SUV-salget igjen. Denne modellen har nå vært på markedet noen år, og sammen med Crossland X som ble lansert i 2017, har selvtilliten vokst. Og med den tredje SUV-modellen på plass, er Opel nå virkelig i posisjon for å kunne selge mange biler i Norge. Og det er nettopp på norske veier det er en glede å prøvekjøre Grandland X. At den er basert på en PSA-plattform og produsert i Frankrike, er bare noe vi nevner i forbifarten, slik at du også kan møte den bilinteresserte naboens spøkefulle kommentar ”har du fått deg ny Peugeot”, slik jeg fikk gjorde, med et kjapt ja – ”men du verden så flinke de har vært for at den skal oppleves som en Opel…” Teknisk sett er Grandland X en tvilling til Peugeot 3008, men det er vanskelig å tro, slik man også har vanskeligheter med å se for seg at VW Tiguan og Skoda Kodiaq henter de fleste av sine deler fra det samme lageret. Der Peugeot bruker litt ”sære” og teknofile løsninger, er Opel Grandland konservativt solid og velfungerende i sin utstråling.

Grandland X bidrar til å gi Opel en serie på tre ulike SUV’er, og er dermed tilbake i flere viktige klasser

Grandland X er litt mindre enn både VW Tiguan og Skoda Kodiaq, mens biler som Mazda CX5, Toyota Rav4 og Ford Kuga – for å nevne et lite utvalg – er mer direkte konkurrenter når det gjelder bilens mål. Lengden er 448 cm, og ingeniørene har gjort et godt stykke arbeid for å utnytte plassen godt. Det er ikke ofte jeg føler meg så vel bak rattet som det jeg opplever her. En ting er plassen, den gode ergonomien og den fine oversikten, men noe ganske annet er det spesielle skinnkledde AGR-førersetet. Vi kjøper kostbare senger og lenestoler av høy kvalitet, så hvorfor ikke et ekstra påkostet sete i en bil du kanskje kjører timevis av gangen, og skal ha i mange år? Sete-ventilasjon på en varm sommerdag, samt elektrisk justerbar korsryggstøtte og en elektrisk regulert lårstøtte i forkant av sitteputen, er detaljer som gjør at dette blir ”din” bil. Og baksetet byr også på riktig bra komfort. Sitteputens utforming, beinplassen og takhøyden gir høy komfort for selv lange voksne. To sitter kongelig med midtarmelenet nedslått eller med en skipose i bruk gjennom midtåpningen i bakseteryggen, og heller ikke tre voksne vil oppleve en lengre tur som slitsom. Grandland X er bred – slik mange nye SUV’er er – og den innvendige plassutnyttelsen gir vi høy score. Det er også god plass til et barnesete og en godt merket isofix-kobling gjør dette lett å ta ut og inn. En fin detalj er de integrerte solgardinene på de bakre sidevinduene. Et kryss for dette utstyret og en femhundrelapp ekstra på sluttregningen bidrar til høyere komfort – ikke minst for sovende barn.

Førersetet holder en høy kvalitet og ergonomien er meget bra – ikke minst for langbeinte førere

Komfort er et nøkkelord for Grandland X. Bilen er utstyrt med en 1,2 liters tre-sylindret bensinmotor, og jeg var ganske spent på hvordan denne ville fungere – i forhold til både ytelser og støy. Min skepsis ble raskt gjort til skamme. Den turboladede motoren leverer villig sine 130 hk, og i kombinasjon med 6-trinns automatkassen holder dette til en akselerasjonstid fra 0-100 km/t på 10,9 sekunder. Ikke lynraskt, men de maksimalt 230 Nm motoren leverer i dreiemoment gir fin flyt, et uanstrengt lydbilde og lavt forbruk takket være automatkassen. Senere vil det komme en helt ny åttetrinns automat, og den vil ganske sikkert redusere forbruket enda noen milliliter og lokke et enda lavere støybilde ut av drivlinjen på turen. Ved første øyekast utstråler Grandland X kraft og dynamikk, og dermed fremkommelighet under alle forhold – slik firehjulsdrevne biler har gjort til alle tider. Vissheten om å sitte høyt, ha fin oversikt og alltid komme frem på dårlig føre eller dårlig vei handler også om komfort. Men se: Grandland X har, til tross for sin ”X” i modellbetegnelsen, ingen firehjulsdrift. Dermed blir den mer som Nissan Qashqai, Kia Sportage og Hyundai Tucson: Biler som selger godt og har stor appell fordi de oppfattes som firehjulsdrevne SUV’er til attraktive priser. Grandland X koster i aller rimeligste utgave 341 900 kroner med 1,2 liters bensinmotoren og manuell girkasse. Nøyaktig samme grunnpris har utgaven med 130 hk diesel og 6-trinns manuell girkasse, så her er det bare å velge. Et dieselforbruk på 0,43 liter/mil og nyeste AdBlue rensing, vurdert opp mot et bensinforbruk på 0,52 liter/mil og noe høyere passeringsavgifter i bomstasjoner rundt storbyer, skaper et litt vrient valg for mange. Selv har jeg kjørt en diesel-SUV med manuelt gir gjennom mange år, men bytter gjerne til en så fin drivlinje som bensinmotoren og automatgirkassen i Opel Grandland X representerer. Men jeg vil ha firehjulsdrift – og det har Opel lovet at skal komme i 2019.

Bra bakseteplass gjør dette til en ypperlig familiebil

Bagasjerommet kan varieres, det er luke for lasting av ski og gulvet kan fjernes for å gjøre det dypere

De betryggende kjøreegenskapene, den tiltalende førerplassen og et stort og fleksibelt bagasjerom (514 liter) med dobbelt lastegulv, 40/60 delte bakseter, et helt flatt gulv når baksetene slås ned til et lasterom på 1652 liter, er bra. Eksemplaret vi prøver er en ”Premium” utgave som i tillegg til et høyere utstyrsnivå (som f.eks LED adaptive frontlys og navigasjon) har et realt musikkanlegg og 19” hjul som tilvalg. Dermed øker prislappen til 428 000 kroner. Et ekstrautstyr den ikke har, er Opels ”IntelliGrip”, et elektronisk system som benytter antispinn, ESP og motorstyring til å gi best mulig veigrep under kjøring på snø, sand og gjørme. Dette kan ikke erstatte firehjulsdrift, men gjennom å vri på en bryter er det mulig å øke veigrepet under dårlige kjøreforhold. Vi opplevde aldri behov for dette under prøveperioden, men jeg ville nok selv valgt dette tilvalget – eller den kommende firehjulsdrevne utgaven – for mitt behov. Grandland X har for øvrig en lavere egenvekt enn man skulle tro, bare 1295 kg, og dette begrenser tilhengervekten til maksimalt 1100 kg. En utgave med hybrid drivlinje ligger i planene, men Grandland X er allerede i dag et ypperlig bilvalg. Om du ikke har prøvd en Opel på noen år, har du en overraskelse i vente.

GRUNNDATA: OPEL GRANDLAND X 1.2

Motor:                                    3 syl rekkemotor 1199 ccm

Drivstoff:                                Bensin

Effekt:                                    130 hk (95 kW) v/5550 o/min

Dreiemoment:                        230 Nm v/1750 o/min

Blandet forbruk:                     0,52 liter/mil

CO2-utslipp:                          120 gram/km

Toppfart:                                189 km/t

Aks. 0-100 km/t:                    10,9 sek

Egenvekt m/fører:                  1295 kg

Nyttelast:                                795 kg

Totalvekt:                                2090 kg

Maks tilhengervekt                1100 kg

Mål (LxBxH)            :             4480 x1860 x 1610 mm

Akselavastand:                     2680 mm

Bagasjerom min/max            514/1652 liter

Pris (rimeligste)                     kr 341 900.-

Pris (som testet):                   kr 428 000.-