Svenske KABE møter 2021-sesongen med et nytt designspråk, en rekke innovasjoner og  økt fokus på sikkerheten i bobilene. Resultatet er ikke bare lett å se, men gir også høyere bruksverdi for flere av modellene.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Pontus Enghed

Om noen er opptatt av sikre kjøretøy, må det være våre svenske naboer. For bare noen få måneder siden feiret Volvos Havarikommisjon 50 år, og dermed har svenske fagpersoner kunnet analysere og forstå årsaker – og hva som hender når ulykken er ute – gjennom mange tiår. Ingeniører har samtidig arbeidet utrettelig for å øke sikkerheten i alle typer kjøretøy, enten de har jobbet hos en av de mange svenske underleverandørene til bilindustrien, eller vært tilknyttet en bilprodusent. Denne sikkerhetstanken er dypt forankret i Sverige, og da jeg møtte Alf Ekstrøm, VD i KABE, for et par år siden, var nettopp bobil-sikkerhet et av de temaene vi diskuterte.

Siden dette er det blitt et sterkere fokus på bobil-sikkerhet i media, og etter flere alvorlige bobilulykker de senere årene, ser vi at flere bobilprodusenter innfører endringer i konstruksjonene for å øke sikkerheten. Dette gjelder også KABE, der flere av modellseriene som ble lansert i 2020 er basert på Mercedes Sprinter. I likhet med de svenske bilprodusentene er også Mercedes-Benz et bilmerke som har vært en pioner innenfor aktiv og passiv sikkerhet i sine personbiler. Kombinasjonene av avansert elektronikk, kollisjonstester og nye måte å tenke på hos både chassisleverandør og bobilprodusent, bærer bud om bobiler med en høyere sikkerhet for fører og passasjerer enn tidligere.

Med en Mercedes Sprinter som grunnplattform i bobil-bygget føres mange av de aktive sikkerhetssystemene som vi kjenner fra personbilene inn i bobilene. Med detaljer som autobrems når et objekt dukker opp foran bilen, antiskrenssystem som hjelper føreren i en vanskelig situasjon, kjørefelt assistent som forhindrer ufrivillig skift av kjørefelt, samt en sidevindassistent som hjelper til å holde bilen trygt på veien, er utbudet av elektronikk utviklet for sikker kjøring stort. Også en tretthetsvarsler for føreren inngår – sammen med selvsagte automatiske «assistenter» for kjørelys, fjernlys og vinduspusser. På noen av KABE-modellene finner vi alle disse detaljene, mens enkelte modeller bare har et utvalg av disse aktive sikkerhetsdetaljene. Med chassis fra AL-KO er også sikre og trygge kjøreegenskaper – på nivå med velkjørende personbiler – også bygd inn i bobilene fra KABE.

Gjennom gode materialvalg, solide festeløsninger og tester forbedres den passive kollisjonssikkerheten i bobilene fra Kabe.

Når det gjelder god passiv sikkerhet i en bobil handler det om mye mer enn sikkerhetsseler på alle sitteplasser og kollisjonsputer for fører og passasjer i forsetene. Karosseriet må konstruere og bygges med tanke på maksimal stabilitet og kollisjonsbeskyttelse. For å oppnå dette benyttes det limte konstruksjoner, kraftig utliggerbjelker og kraftig mekanisk sammenkobling av karosseri og chassis. Dette, sammen med stålrammer rundt vanntank og ved batterier, bidrar til høyere sikkerhet ombord. Et ytterligere bidrag er muligheten til å felle ned bordplaten i salongen, slik at ikke denne kan rives løs i en kollisjon og bli slynget mot personer som befinner seg inne i bilen. Samlet bidrar dette til å redusere skadeomfanget om et uhell skulle oppstå, og KABE tilkjennegir med dette at de i likhet med svenske bilprodusenter har løftet sikkerheten frem i lyset – og har som mål å bli klasseledende på dette området.

Modeller med baderommet på tvers bakerst i bobilen har fått en betydelig oppdatering av både komfort og trivsel.

De nye 2021-modellene fra KABE har også et økt komfortnivå og for mange av modellene et enda høyere utstyrsnivå enn tidligere. Den største nyheten er en unike sonevarme, som vi finner i utvalgte bobil- og campingvogn – serier. KABE er tidligere blitt tildelt den prestisjefylte prisen European Innovation Award innenfor kategorien teknikk for sitt intelligente betjeningspanel Smart D og ventilasjonssystemet Smart Vent. Nå følger de opp med et helt nytt og unikt vannbåret varmesystem som er delt i to soner. Dette kan enkelt justeres individuelt for å velge ulike temperaturer i bo-delens fremre og bakre del. Dette åpner for at det for eksempel kan være kjøligere i bobilens eller campingvognens soverom, enn i salong og oppholdsrommet. Ikke minst vinterstid vil denne muligheten by på økt trivsel ombord. Det avanserte systemet omfatter også toalettrommet. Oppvarmingen av dette skjer med rør som er koblet til gulvvarmens retursløyfe, slik at det alltid er en jevn og behagelig varme, uansett hvilke temperaturforskjeller det er i de to valgte sonene.

Nye farger på treverk og tekstiler, mer påkostet belysning, flere USB-kontakter og trådløs ladeplate for mobiltelefon, er viktige 2021-nyheter.

Ut over de mange tekniske forbedringene på 2021-modellene er det også gjort flere visuelle endringer både på eksteriøret og i interiøret. Karosseriet har fått ny dekor og på flere av modellseriene (Royal, Crown og Imperial) er det også lagt opp til en langt mer elegant linjeføring av dekor og karosseriflater enn tidligere. Et større kjøkkenvindu gir mere lys og bedre utsyn fra arbeidsplassen, der nye materialer i skap og benkeplater, kombinert med nye innredningskombinasjoner løfter de positive opplevelsene. Oppholdsrommet har også fått nye spotlights, stemingsbelysning, og trådløs ladeplate for mobiltelefoner, mens baderommet har fått et nytt og bedre dusjkabinett i flere av KABE-modellene. Mange av disse forbedringene i interiøret som vi finner på de del-integrerte og integrerte modellene går også igjen i den kompakte KABE Van seriens 2021-modeller.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev