Før serieproduksjonen av en helt ny generasjon BMW 3-serie Sedan starter, testes prototypene til det ytterste på en av verdens mest krevende racingbaner; Nürburgring Nordschleife. Også kjent som «Det grønne helvete».
Av Sven Furuly
Første generasjon av BMW 3-serie ble lansert i 1975, og bilen som nå har blitt testet på den legendariske racingbanen i Tyskland blir den syvende generasjonen av sportssedanen.
– BMW 3-serie har i en årrekke vært selve målestokken for kjøreglade biler i mellomklasse-segmentet. Nå ligger lista for å levere klassens sportsligste modell høyere enn noen gang. En helt ny generasjon BMW 3-serie utfordres av både forventninger og forpliktelser, sier kommunikasjonsdirektør Marius Tegneby i BMW Group Norge.
I typisk BMW-manér er vektfordelingen balansert 50:50 mellom for- og bakakselen. Sammenlignet med forrige generasjon, er vekten redusert med opptil 55 kg, tyngdepunktet senket med omtrent 10 mm og sporvidden økt – et tydelig bevis på at sportslighet og kjøreglede er høyt prioritert i den kommende modellen.
Et nytt understell med et innovativt dempersystem er en del av grunnkonstruksjonen til den helt nye generasjonen BMW 3-serie. Det variable systemet vil bidra til at vibrasjoner som dukker opp når bilen kompenserer for ujevnheter, blir nøytralisert og jevnet ut bedre enn noen gang. Det nye dempersystemet har gitt utviklerne utallige valgmuligheter for å optimalisere kjørekomforten. Et nytt sportsunderstell vil også by på nye, særegne egenskaper.
En av nyhetene under panseret, blir en solid oppdatert 4-sylindret bensinmotor. Faktisk blir det den kraftigste 4-sylindrede motoren som noen gang er brukt i en produksjonsmodell fra BMW. Til tross for den økte effekten, er drivstofforbruket redusert med omtrent fem prosent, hvorav den videreutviklede 8-trinns automatgirkassen (Steptronic) er en sentral brikke.
– Vi ser frem til å fortelle mye mer om helt nye BMW 3-serie senere. Imidlertid kan vi røpe at det ikke er lang tid til vi slipper flere nyheter, forteller Tegneby.