25 år med RS feries med at nye Audi RS 6 innleder et nytt kapittel i historien om kraftfulle Avant: Enda mer effekt kombineres med økt effektivitet, takket være det nye elektriske mildhybridsystemet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Audi Presse

Det nye karosseriet, som fremstår temmelig unikt i dette segmentet for store og rommelige familie-stasjonsvogner, engasjerer fra første blikk selv om bilen står stille. RS-modellen har definitivt et annet designuttrykk enn basismodellen, A6 Avant. Med unntak av fordørene taket og bakluka består hele karosseriet av RS-spesifikke deler. Bilen er breddet 40 millimeter på hver side, noe som gir markante hjulhus, og understreker den sporty karakteren til den kraftfulle stasjonsvognen.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Nye RS 6 Avant er blant de første modellene fra Audi Sport som har det nye RS-designspråket. Hele fronten skiller den fra standardmodellene. I tillegg til det nye panseret, med forhøyning for å romme kraftverket under, adopterer også RS 6 Avant frontlyktene fra A7. Disse har ikke bare et slankere og sportsligere uttrykk, men gir også mulighet for RS Matrix LED laserlys, med mørke omfatninger som et ekstra kjennetegn for RS 6 Avant i A6-familien.

Modellen er blant de første som får det helt nye RS-designspråket som skiller bilen fra standardmodellene

4.0 TFSI-motoren i nye Audi RS 6 Avant yter 600 hk og har 800 Nm dreiemoment, som levers mellom 2050 og 4500 o/min. Den kraftfulle stasjonsvognen klarer dermed spurten til 100 km/h på bare 3,6 sekunder. Etter knapt 12 sekunder runder RS 6 Avant 200 km/h. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h. Velger du «dynamic package», vil derimot RS-stasjonsvognen nå 280 km/h – eller, om du velger «dynamic package plus», drar den helt opp til 305 km/h.

Takket være 48 volt elektrisk anlegg kombinerer twin-turbo V8-motoren maksimal effekt med høy effektivitet. En beltedrevet generator er hjertet i mildhybridsystemet (MHEV). Med en effekt på opptil 12 kW kan energi gjenvinnes og lagres i litium-ion batteriet når gasspedalen slippes og ved lette oppbremsinger. Dersom føreren tar foten av gasspedalen i hastigheter mellom 55 og 160 km/h, velger styresystemet ett av to, avhengig av kjøresituasjonen: Enten regenereres energi, eller så kan bilen seile i opptil 40 sekunder med motoren avslått. Beltegeneratoren starter motoren igjen så snart gasspedalen berøres. MHEV-teknologien muliggjør også start-topp-funksjon i hastigheter opp til 22 km/h. I en reell kjøresituasjon er drivstoffbesparelsen opp mot 0,8 liter per 100 km.

Den nye Audi RS 6 er mer teknisk avansert enn noensinne – med både sylinderkutt og mildhybridløsning

«Cylinder on demand»-systemet (COD) bidrar også til redusert drivstofforbruk. Ved lave belastninger i høye gir deaktiveres sylinder nr. 2, 3, 5, og 8 ved å slå av drivstoffinnsprøytning og tenning, og lukke inntak- og eksosventilene. I drift som firesylindret blir belastningen per sylinder høyere, noe som gjør at de arbeider i et driftsområde med høyere effektivitet. De fire deaktiverte sylindrene roterer med nær null tap, siden de opptrer som gassfjærer. Men idet sjåføren trår på gasspedalen, aktiveres alle sylindre igjen umiddelbart. Selv med all denne spareteknologien, leverer 4.0 TFSI-motoren en sportslig og fyldig V8-lyd. Føreren kan også påvirke motorlyden med sine valg i «Audi drive select». RS-sportseksosen med sorte enderør sørger for maksimal lydopplevelse. I RS1- og RS2-modus kan sjåføren tilpasse lyden helt etter egne ønsker.

En åttetrinns tiptronic-girkasse med optimerte skiftetider og en ny «Launch Control» leverer kreftene fra 4.0 TFSI-motoren til det permanente firehjulstrekket – quattro. Kraftfordelingen foran/ bak er 40:60 via en mekanisk senterdifferensial. Ved hjulspinn overføres kreftene automatisk til den akselen som har best feste. Opptil 70% kan sendes til forhjulene, mens hele 85% av kreftene kan levers til bakhjulene. Såkalt «Torque control» for hvert enkelt hjul gir sikre og kvikke kjøreegenskaper : I svinger bremses innerhjul med redusert last lett, like før de ellers ville begynt å spinne. I tilvalgene «dynamic package» og «dynamic package plus» leveres også quattro sport differensial bak, som aktivt fordeler drivkreftene mellom bakhjulene, og ytterligere forbedrer grep, stabilitet og dynamikk.

Føreren kan velge mellom flere ulike kjøremodi, og ulike dynamiske funksjoner styres med et knappetrykk

RS adaptive air suspension» er standard, der den dynamiske dempingen er optimalisert spesielt for RS. Takket være nye luftfjæringsmoduler med 50% høyere fjærstivhet tillattes for første gang en toppfart på 305 km/h – men da med tilvalget «dynamic package plus». Understellet kan sette i flere ulike modus, og inkluderer automatisk høydejustering. Karosseriet på nye RS 6 Avant er i utgangspunktet 20 mm lavere enn en Audi A6 Avant med standardunderstell. I hastigheter over 120 km/h senkes bilen ytterligere 10 mm. Et «lift mode» kan derimot heve bilen 20 mm igjen i lave hastigheter. Spennvidden i RS-understellet gir sjåføren fritt valg mellom langturskomfort og maksimale kjøreegenskaper.

Føreren kan velge mellom seks ulike kjøremodi i «Audi Drive select». To av dem, RS1- og RS2-modus, kan konfigureres individuelt, og aktiveres med en dedikert «RS-MODE»-knapp på rattet. «Audi drive select»-systemet påvirker motorstyringen, servostyringen, understellet, den dynamiske firehjulsstyringen, quattro sportsdifferensialen, motorlyden og det automatiske klimaanlegget. RS2-modus har dessuten som spesifikk oppgave å påvirke den elektroniske stabilitetskontrollen (ESC), bare med å trykke på en knapp (sportsmodus). ESC kan også slåes helt av.

Sportsseter i sort nappa (alacantara) er stamdard, men flere typer skinn (bildet) kan bestilles individuelt

Nye RS 6 Avant har 21-tommers aluminiumsfelger i 10-ekers design som standard. Dekkdimensjonen er da 275/35. En spesielt utviklet 22-tommers RS-felg med fem eker og 285/30-dekk kan leveres som ekstrautstyr. Standardbremsene har sorte kaliptere, og ventilerte stålskiver med diameter 420 mm foran og 370 mm bak. Røde kaliptere kan levers som tilvalg. «RS ceramic brakes» kan også leveres, og da med kaliptere lakker i grått, rødt eller blått. De måler 440 mm foran og 370 mm bak, og veier hele 34 kg mindre enn bremsesystemet i stål. Dermed reduseres den ufjærede vekten betydelig.

Det som gjør Audi RS 6 Avant unik er kombinasjonen av familiebil med god plass og et sportsinstrument

Sportsseter i sort nappa-lær/ alcantara er standard. Som tilvalg kan RS-setene levers i perforert valcona-lær, som for første gang også gir mulighet for seteventilasjon. To RS-designpakker – rød eller grå – gir ekstra farge og sportslig touch til interiøret. Med dette tilvalget levers ratt, girhåndtaket og kneputene i alcantara med kontrastsøm. Nye RS 6 Avant er blitt enda rommelig innvendig. Bagasjerommet har et volum på 565 liter, som kan økes til 1680 liter ved å felle bakseteryggen. Motorisert bakluke er standard, og elektrisk utfellbart tilhengerfeste kan leveres. En kamerabasert tilhengerassistent, som hjelper sjåføren å rygge med tilhenger, er også tilgjengelig.

Helt siden den første RS 2 Avant  ble lansert for 25 år siden har denne modellen hatt stor appell i Norge

– Gjennom vår 25-årige historie har Audi RS 6 Avant vær ett av det absolutte ikonene for vår store, verdensomspennende fanskare, forteller Oliver Hoffmann, direktør ved Audi Sport GmbH. Til Bilmagasinet – For første gang vil RS 6 Avant nå også bli tilgjengelig i Nord-Amerika, et marked med enormt potensial for ytterligere vekst. Til Norge kommer nye RS 6 Avant mot slutten av 2019, men prisene er ikke ferdig kalkulerte hos den norske importøren.