De elektriske sportsbilene som skal utvikles i samarbeid med Rimac vil representere det største skiftet i Hyundais nyere historie, og vil påvirke alle fremtidige bilmodeller fra både Hyundai og Kia

Tekst: Sven Furuly, Foto: Rimac & Hyundai

Mitt første møte med Hyundai Motor Company var i 1999. Da hadde fabrikken tatt de første viktige skritt for å løfte bilmerket opp på et høyt kvalitetsnivå gjennom bedre konstruksjoner, mer avansert teknologi, avanserte produksjonslinjer og bransjens mest omfattende garantisystemer. Samtidig uttalte den da 22 år gamle bilprodusenten (etablert i 1967) at målet var å bli en av verdens aller største bilprodusenter i løpet av de neste tjue årene. Jeg skal innrømme at jeg smile overbærende og tenkte mitt, der jeg prøvekjørte den første Elantra stasjonsvognen – uten å bli særlig imponert.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_host_2100x700

 

Nå er tjue år gått, og Hyundai Motors har vokst til verdens tredje største bilprodusent. Det har de blitt gjennom en global målrettet satsning på solide og velbygde biler, støttet av bilbransjens aller beste garantiordninger. For noen få år siden satset merket for fullt på WRC, og motorsport har vært en viktig brikke i arbeidet med å gi merket et høyt image. Lanseringen av en rekke ”N”-modeller – der motorsport-erfaringene kommer til uttrykk i spesialvarianter av de ordinære modellene har vært en suksess. Men mest av alt har Hyundai Motors vist sine visjoner med elbiler og brenselcellebiler under merkene Hyundai og Kia.

Hyundai-fabrikken i Ulsan (Korea) er verdens største bilfabrikk og produserer 1,6 mill biler årlig

Nå forbereder Hyundai Motors seg for å skrive et nytt kapittel i sin historie, og veien videre er svært spennende. Gjennom en investering på 80 millioner euro i det kroatiske selskapet som har utviklet den elektriske sportsbilen Rimac, skal konsernets to merker fremstå som innflytelsesrike teknologiske spydspisser. De umiddelbare målene er å skape en batteri-elektrisk sportsbil i Hyundais ”N-serie” og en brenselcelle-elektrisk sportsbil med Kia-merke i fronten.

BlueOne (i10EV) var Hyundais første elektriske bil i serieproduksjon, og ble lansert i 2009

Hyundais designsjef, Thomas Beurkle, er ikke i tvil om betydningen av slike modeller. ”For Hyundai og Kia vil dette være begynnelsen på en helt ny epoke. Eksteriørmessig vil de fungere som viktige markedsføringsverktøy og tiltrekke oppmerksomhet, men de representerer grensesprengende teknologi under skallet. Designet er nødt til å visualisere at det dreier seg om helt unike drivlinjer – og ikke bare en kraftig forbrenningsmotor.”

Målet er å lansere to produkter som virkelig ”snakker til folk” som ønsker å være opinionseldende og ligge i forkant av trendene. Den må ha et særpreg og en utstråling som appellerer til kjøpere med lyst og evne til å ligge i forkant av utviklingen. ”Det vil bli en virkelig stor utfordring for våre design-team å arbeide med et slikt prosjekt”, forteller Beurkle på pressekonferansen. Han fortalte videre at det ikke er bestemt hvilket av Hyundais mange globale designsentre som skal få oppdraget. Det vanlige er at design-senterne i Europa, Korea og USA må konkurrere om å få antatt deres design på nye modeller.

Rimac C2 har en elektrisk drivlinje med en effekt på 2000 hk. Samtidig er forbruket svært lavt

Rimac har allerede gjort seg bemerket for sine elektriske hyper-sportsbiler, inkludert den nylig presenterte C2, en elbil utstyrt med en 2000 hk sterk elektrisk drivlinje. På spørsmål om Hyundai og Kia kan tenkes å lansere sportsbiler som ligger i ”hypercar” –ligaen – til priser som en Ferrari eller en Ford GT, eller lansere sportsbiler i en mer tilgjengelig prisklasse, har Beurkle ”ingen kommentar”

Rimac har 486 ansatte, men har skapt unike elektriske drivlinjer. Også Porsche er aksjonær

Årsaken til at Hyundai har fattet interesse for å både kjøpe seg inn i- og starte et utviklingssamarbeid med Rimac, er selskapets evne til å finne en balanse mellom ekstreme ytelser og nødvendigheten av å holde batterivekten i en elbil så lav som mulig. En filosofi som også Hyundai tydelig har demonstrert med sine elbiler Ioniq og Kona. Nettopp batterikapasitet og størrelse er den største hindringen for å bygge elektriske sportsbiler med gode prestasjoner. Ordene kommer fra ex-Ford utviklingsingeniør for høyprestsjonsbiler, Tyrone Johnson, som nå er leiet inn som sjef for Hyundais utviklingsavdeling i Europa.

Kona har lange ventelister i Norge, men Hyundai-fabrikken skal øke produksjonen av el-biler

Hyundai planlegger å ha 44 elektrifiserte modeller i 2025 og planlegger å selge ca 1,67 millioner enheter årlig. For Kia er målet å ha 19 elektrifiserte biler på programmet i 2022, henholdsvis seks helt elektriske biler, seks ladehybrider, seks hybridbiler og en brenselcelle-elektrisk bil.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev