Også Hyundai melder om at motorene i alle personbiler fra merket har gjennomgått de nødvendige endringene for å tilfredsstille den nye utslippsnormen Euro 6d-Temp. Dette er år før fristen utløper.

Tekst og foto : Sven Furuly

Bilprodusenter over hele verden arbeider på høytrykk for å gjøre bilmotorer i stand til å møte de nyere og strengere utslippskravene som blir gjort gjeldende om et år (1. September 2019) for biler som er satt i produksjon før 1. september 2018. Også Hyundai har gjennomført en rekke endringer på de ulike motorene. Alle bensin-utgaver som leveres med motorer der betegnelsen er GDI eller T-GDI blir utrustet med et bensin-partikkelfilter. Dette gjør at sotpartikler etter forbrenningen i de direkteinnsprøytede blir fanget opp og holdt tilbake fra eksosen. Også MPI-motorer med multipoint innsprøytningssystem er optimalisert for å møte Euro 6d-Temp normen.

Alle dieselmotorene (CRDi) blir utstyrt med et SCR rensesystem (selektiv katalytisk reduksjon) med tilsetning av AdBlue. Dette er et ammoniakk-basert stoff som befinner seg i en ekstra tank i bilen og blandes inn i dieselbilens eksos. AdBlue omdanner skadelig NOx fra dieseleksosen til harmløst nitrogen og damp og reduserer dermed utslippene av nitrogenoksider (NOx) betydelig. Bilmodellene i30, Tucson og Kona har også fått en helt ny 1,6 liters dieselmotor-generasjon basert på deres ”Smart Stream” motoruvikling med blant annet kontinuerlig variable ventiltider. Denne motoren konfigureres i ulike effekt-varianter.

Plug-in utgaven (ladehybriden) av Hyundai Ioniq vil ikke få noen innskrenkninger i sin elektriske rekkevidde eller andelen elektrisk drift under kjøringen, som følge av tilpasningen til Euro 6d-Temp.