Den nye VW Amarok, utviklet i samarbeid med Ford, rykker stadig nærmere. Mot slutten av 2022 skal den lanseres på det norske markedet.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net

Allerede nå kan den norske importøren fortelle mye om den kommende utgaven av den populære pickup-en Amarok. Alt fra spesifikasjoner, til motorvarianter og utstyrsgrader, er klart. Nesten 9000 eksemplarer av de tidligere utgavene er solgt i Norge, og ambisjonene for den nye modellen er også høye. Håkon Wirak, direktør for VW Nyttekjøretøyer hos importøren, forteller at de sikter mot toppen i segmentet for disse bilene.

Fremkommelighet i krevende terreng er avgjørende for mange kunder som velger en pickup. Nye Amarok kommer i ulike 4WD-varianter.

Designet til allrounderen er typisk for Amarok, selv om den er et samarbeidsprosjekt mellom de to bilgigantene Volkswagen og Ford. Det kraftfulle eksteriøret følges opp av et interiør med høy kvalitetsfølelse. Selv om bilen vises på bildene med kamuflasje, er det allerede mulig å få et inntrykk av dimensjonene. Med 5 350 mm lengde er den ca 100 mm lengre enn forgjengeren. Akselavstanden på 3 270 mm er en økning på 175 mm, noe som bidrar til bedre plass i dobbeltkabinen. Nyttelasten er også økt til maksimalt 1,2 tonn, og pickupen vil kunne trekke 3,5 tonn.

Krevende tester er gjennomført på ulike kontinenter for å sikre at Amarok innfrir alle de krav som stilles til et nyttekjøretøy.

I Norge vil Amarok bli tilgjengelig med fire dieselmotororer med fire eller seks sylindre, og med slagvolum mellom 2,0 og 3,0 liter. Kundene kan velge firehjulsdrift ved behov, eller permanent firehjulsdrift. Et stort utvalg av kjøreprogrammer og assistentsystemer i flere nivåer, vil hjelpe føreren, også i ekstraordinære og krevende situasjoner. Mer enn 30 assistentsystemer, derav 20 helt nye i Amarok, gir også økt sikkerhet.

Siden markedsintroduksjonen i 2010 er VW Amarok solgt i mer enn 800 000 eksemplarer i Europa, Sør-Amerika og Oseania.

Amarok kommer også med nye og brede seter både for fører og frontpassasjer, og kan bestilles med elektrisk 10-veisregulering. Hvis man velger personbil-utgaven vil baksetet i dobbeltkabinen ha plass til tre voksne. Den nye Amarok vil tilbys i fire utstyrsnivåer i Norge, Life og Style, samt de to toppmodellene PanAmerika og Aventura. PanAmerica vil ha en spesiell offroadtilpasning, mens Avenura vil ha en karakter tilpasset kjøring på vei.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev