Supersportsbiler trenger avanserte dekk for å kunne gi den dynamikken og de fartsegenskapene bilprodusentene har hatt som mål for sine konstruksjoner. Med et dekk som Goodyear Eagle F1 SuperSport flyttes grenser på både landevei og bane.

Tekst og foto: Sven Furuly

Du setter ikke et billigdekk på en bil som med letthet når 300 km/t. Du setter heller ikke et billigdekk på en helt ordinær bil om du ønsker kortest mulig bremseevne, best mulig kontroll på våt veibane eller det beste veigrepet gjennom en rask kurve ute på landeveien. Det beste valget vil være et dekk fra en produsent som har erfaring, kunnskap og ressurser nok til å kunne tilby dekk innenfor det voksende såkalte UUHP-segmentet innenfor dekkverdenen. Bak denne forkortelsen skjuler begrepet ”Ultra Ultra High Performance” seg, og et dekk som befinner seg her er Goodyear Eagle F1 SuperSport.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

 

Men å si ”et” dekk er feil. Alle som arbeider med- eller har interesse for dekk vet at alle dekk du setter på bilen er nødt til å bestå av en rekke kompromisser. Den aller enkleste eksempelet på dette er et helårsdekk: Et dekk som skal gi trygge kjøreegenskaper på varm sommerasfalt og gode bremsegenskaper på våt veibane, kombinert med optimal fremkommelighet på snø og bra sidegrep på speilblank is, en kald vinterdag. Tror du dette er en bedre løsning enn et dekk som er spesialkonstruert for å yte sitt beste om sommeren eller vinteren? Bilmagasinets mange dekktester har gitt oss et entydig og klart svar på dette…

Det gamle rally-ikonet Alpine Renault er tilbake i ny utgave. En midtmotorbil som dette trenger godt veigrep

Høyprestasjons-sommerdekket Goodyear Eagle SuperSport er ikke lenger et – men hele tre forskjellige dekk. Nesten slik bilprodusentene gir bokstavbetegnelser bak modellnavnet for det mest sportslige utgavene kan vi også ”knekke koden” til Goodyear. Grunnmodellen heter Eagle F1 SuperSport, mens det neste trinnet heter SuperSport R og den skarpeste utgaven heter SuperSport RS. Gjennom disse tre modellene beveger vi oss fra et dekk med gode motorsport-inspirerte allround-egenskaper til spesialiserte dekk for optimal styring og grep på en bane.

Eagle F1 Supersport passer godt til sportslige biler som brukes på vanlig landevei under ulike værforhold

F1 SuperSport er et dekk som gir godt veigrep under ulike vær-og kjøreforhold. Kraftige mønster – som også strekker seg ut over dekkets sidevegg gir raskt og effektiv respons. Sideveggene er stivere, og dette sammen med et mer lukket mønster på skuldrene gir god kontroll i svingen. Goodyear har forsøkt å skape en fin balanse mellom stivhet og komfort – selv om mange sportslig orienterte førere kanskje ikke umiddelbart tenker på dette som en viktig egenskap. Men sitter man i f.eks en Golf GTI til daglig er dette viktigere enn om man kjører en eldre 911 en gang i blant.

En 911 GT3 RS krever dekk som gir optimal friksjon – også når det er våt veibane – som Eagle F1 SuperSport R

En unik egenskap ved Eagle F1 SuperSport dekket er multi-gummiblandingen. Dekkets ytre deler er optimalisert for grep på tørt underlag, mens de tre midtre segmentene i banen er optimalisert for vått underlag. Resultatet er maksimale styreegnskaper og mulighet for rask kjøring på tørr vei, samtidig som dekket får svært gode bremseegenskaper på vått underlag. Nettopp denne kombinasjonen er svært interessant for et dekk som brukes på vanlig vei, og derfor kommer dekket i et stor antall dimensjoner. Det leveres fra 18” til 21”, i bredde fra 205 til 305 og profil høyde 45 og 30. Dermed dekkes et spekter av biler fra f.eks Golf GTI til BMW M3, Mercedes-AMG C63 og en rekke varianter av Porsche 911.

Eagle F1 SuperSport R har et mønster og gummiblanding velegnet for de mest ekstreme Porsche 911’ene

Men kjører du mer avanserte sportsbiler kan det være fristende å se på det neste trinnet i Eagle SuperSport F1 –trappen. Både gummiblanding og utforming av SuperSport R dekkets mønsterblokker flytter prestasjonene oppover. På tørt underlag blir veigrepet eksepsjonelt bra, og ved rask svingkjøring ”låses” mønsterblokkene på det indre slitebanesporet seg sammen for å gjøre dekket stivere og øke kontaktflaten mot underlaget. Med vår testbil, en Porsche 911 GT3 RS, opplever vi hvordan dekket evner å motstå de kraftige sidekreftene og gi et svært godt sidegrep.

Eagle F1 Supersport R prioriterer egenskapene på tørr vei høyere enn våtgrepet. Det gjelder å velge rett dekk

Visst er forventningene store når man setter seg inn i en GT3 RS, men grepet og balansen i bilen var nærmest overveldende. Styringen er presis, Porschen reagerer lynraskt på din rattkommando og bremser med stor kraft. Alt er perfekt så lenge veibanen er tørr! Våt-egenskapene til dette dekket er prioritert lavere enn for standardmodellen, og det kan være greit å tenke på i en bil som skal brukes på vanlige veier hele sommeren. Også dette dekket kommer i størrelser mellom 18” og 21” og bredder fra 205 til 305, mens profilhøyden strekker seg fra 25 til 40.

Vi kjørte de tre dekkene med tre ulike biler og effekter: 220 hk (Alpine), 520 hk (GT3 RS) og 720 hk (F488)

Goodyear Eagle F1 SuperSport R egner seg for biler og førere som kan utnytte de egenskapene et UUHP (Ultra Ultra High Performance) dekk tilbyr. Dekket passer på de mer ekstreme Porsche-modellene, performance-inspirerte kupé-modeller som f.eks BMW M4 CS og mer rendyrkede sportsbiler som f.eks Audi R8 og Toyota Supra, enten disse skal brukes til landeveiskjøring eller møtes til clubsport-arrangementer i helgene.

Ferrari 488 byr på ekstreme kjøreopplevelser, men krever maksimale prestasjoner fra både dekk og fører

De mest ekstreme bilene krever også de mest ekstreme dekkene, og dette er filosofien bak dekket Goodyear Eagle Supersport RS. For meg som gammel Porsche-mann har ”RS” alltid hatt en magisk klang, og på tysk er det ordet ”Rennsport” som skjuler seg bak bokstavene. Det er nettopp banekjøring og motorsport som er fokusområdet for dette dekket. Et blikk på mønsteret – med mange likhetstrekk til et racingdekk – er utviklet for å yte optimalt på en bane samtidig som det er godkjent for å kunne brukes på offentlig vei.

RS-dekket er det nærmeste man kommer et rent banedekk, men er fortsatt godkjent for bruk på offentlig vei

En spesialisert gummiblanding bidrar til maksimal friksjon mot tørt underlag, og resultatet er ekstreme styre- og bremseegenskaper. Vår testbil er en Ferrari F488, og den er i seg selv en sensasjon å kjøre på Ascari-banen. Dette gjør det umulig å ha noen annen formening om Eagle F1 SuperSport RS enn av kombinasjonen av disse dekkene og en supersportsbil er en magisk match. Effektiv nedbremsing fra langstrekkene, presist sport gjennom svingene og bra bitt ved gasspådraget ut av svingen igjen er uforglememlig. Dette dekket er skapt for verdens mest ekstreme sportsbiler og er nettopp lansert i to dimensjoner. Det er 265/35 ZR20 og 325/30 ZR21.

Ekstreme ytelser, høy sikkerhet og bra styrepresisjon er inntrykket Goodyear Eagle F1 Supersport etterlater

Tre dekk, tre bruksområder. Vi har prøvd de beste dekkene denne produsenten kan levere, og ytelsene ligger på et svært høyt nivå. Hvor mye teknologi som ligger skjult i de fire sorte ringene er det få som tenker over. Prisen er viktig for mange, og naturligvis har også Goodyear flere ulike serier der fokuspunktet er litt annerledes. Men skal du ha et dekk på din høyprestasjonsbil der både bremselengder og rundetider har inspirert til sluttresultatet, er Eagle F1 SuperSport –dekkene vel verd å vurdere til din egen sportsbil.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev