Lærlinger ved BMW-fabrikken i Dingolfing har fullført restaureringen av en meget spesiell bil som er en viktig del av BMW’s historie

Tekst: BMW Presse/Olav Barhaugen – Foto: BMW Presse

Samlingen til BMW Group Classic har fått en ny og unik tilvekst. Dette er takket være yrkesopplæringen på fabrikken i Dingolfing. Lærlingene har sammen med sine læremestre jobbet med restaureringen av denne BMW 1600 GT Convertible over flere år. Den sølvlakkerte fireseteren med rød topp og en uvanlig historie er en viktig representant for tiden da BMW gikk over fra å være en nisjeprodusent til masseproduksjon med jevn vekst i både suksess og internasjonalt omdømme.

Den klassiske bilen utstråler nå ny glans. Det er det eneste overlevende eksemplaret av to prototyper som BMW bestilte fra den italienske karosseridesigneren Pietro Frua. Høsten 1967 forlot begge bilene produksjonsbygningene i Dingolfing for første gang. Testkjøringen av bilene endte med en ulykke for den ene bilen, og den ble kondemnert.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

facebookfollow
nsc_januarirea_web

 

Den andre bilen ble overlatt til en av de største akjonærene i BMW på den tiden, Herbert Quandt. Den ble i familien i flere år før den gikk videre til andre private eiere. En fotomodell fra München lot vinden leke med håret sitt mens hun kjørte rundt i den åpne BMW-en, før den skjeldne skatten ble kjøpt av en forretningsmann fra Fürth. Senere fikk den et nytt hjem hos det Múnchen-baserte Allianz Center for Engineering.

Hos Allianz fikk bilen en lettere restaurering for å sikre at bilen ble bevart for ettertiden. Representanter for BMW Group Classic fikk nyss om bilen, og lykkes i å få kjøpt den. Planene ble lagt for å bringe bilen tilbake til sin opprinnelige tilstand på det stedet der den først så dagens lys. Restaureringen ved Dingolfing-anlegget ble et prosjekt som utgjorde en del av opplæringen av lærlinger som ønsket å bli karosseri- og konstruksjonsmekanikere.

BMW Group Classic bidro til prosjektet på mange måter, både med å skaffe frem eksisterende deler, og å lage kopier av deler som ikke lengre var tilgjengelig.

Gjenfødelsen av denne BMW 1600 GT Convertible gjenopplivet også minner fra et spennende kapittel i BMW’s historie. Når denne bilen ble bygd hadde BMW nettopp overtatt kjøretøyprodusenten Glas i Dingolfing. De hadde siden 1955 produsert mikrobilen Goggomobile med stor suksess. I 1964 lanserte Glas den sportslige og elegante Glas 1300 GT med karosseri fra den tidligere nevnte Pietro Frua. Et år senere kom den kraftigere Glas 1700 GT. Glas var på utkikk etter en sterk partner, og innledet forhandlinger med BMW. Dette resulterte i at BMW overtok Glas helt og holdent. Den kompakte sportsbilen ble da utstyrt med bakaksel, seter og motor fra BMW 1600 TI. BMW endret også fronten med sin egen nyregrill og de runde lyktene fra BMW’s 02-serie.

Idéen om å komplettere den sportslige coupéen med en cabriolet kom fra USA. Et forslag fra importøren Max Hoffmann om å lage en ny versjon av coupéen med 2-liters motor og en åpen versjon. I Oktober 1967 leverte Frua to cabriolet-karosserier bygd på en forsterket gulvplate. Disse ble ferdigmontert og lakkert på BMW-fabrikken i Dingolfing. Den 16. November ble de to 1600 GT Convertible innført i fabrikkens produksjonsbok som ferdige. Planene for serieproduksjon og eksport til USA ble ikke gjennomført. BMW satset heller på sin 02-serie der en cabriolet-versjon ble bygget av Baur i et begrenset opplag.

Bare ett eneste eksemplar av denne vakre cabrioleten ble altså lisensiert for kjøring på offentlig vei. 51 år etter at den rullet ut fabrikkporten for første gang er den nå klar for å få asfalt under hjulene igjen. Skjønt det blir nok ikke så mange kjøreturer. Bilen ble overlatt til BMW Group Classic og blir nok en perle i deres samling. Men forhåpentligvis blir den tatt ut og får glede både tilskuere og dem som kan få kjenne vinden ruske i håret slik som de tidligere eierne.