Hyundai Ioniq har blitt en populær elbil siden den ble lansert i 2016. Nå får den en oppgradering med blant annet større batteripakke.

Ioniq leveres som kjent i tre versjoner, hybrid, plug-in hybrid og electric. I Norge er det nå bare de to sistnevnte som markedsføres, med electric som den mest populære. Det største ankepunktet mot elbilen er rekkevidden. Selv om fabrikken oppgir 280 km (etter NEDC-normen) er realiteten i overkant av 200 km ved vanlig bruk. Selv om det er tilstrekkelig for de fleste behov, er det lavere enn de fleste konkurrentene. Dette har Hyundai nå tatt konsekvensen av, og øker nå batterikapasiteten fra 28 til 38,3 kWt. Det skal gi en rekkevidde etter den mer realistiske WLTP-normen på 294 km. IONIQ electric får også oppgradert lading, når ombordladerens kapasitet økes fra 6,6 kW til 7,2 kW. Dermed kan man lade hurtigere hjemme. På en 100 kW-hurtigladestasjon vil man kunne lade opp batteripakken fra 0 til 80 prosent på så lite som 54 minutter. Nye IONIQ electric får også økt antallet hestekrefter fra 120 til 136. Dreiemomentet er 295 Nm.

Artikkelen fortsetter etter annonsen

nsc_sommar_1200

 

Men batteribiten er bare en liten del av oppgraderingen til Ioniq. Alle versjoner får omfattende oppgradering både på teknikk, design, komfort og sikkerhet. Ioniq får enda flere sikkerhetsfunksjoner, tilkoblede tjenester og appstyring. Videre får den et nytt utseende med ny grill, full LED-lykter og ny LED-signatur både foran og bak. Innvendig får bilen et helt nytt dashbord, som blant annet gir plass til en helt ny, større infotainmentenhet på 10,25” med nytt brukergrensesnitt. En annen nyhet er ambient lighting i kupeen, som gir et stilig og moderne tilsnitt.

Dempet belysning gir et mer elegant atmosfære i mørket og øker den gode opplevelsen av bilen

En annen nyhet er Blue Link-appen som lar deg styre mange av bilens funksjoner via en smart-telefon. Sjekke batteristatus, åpne og låse dører samt styre klimaanlegget. Via appen kan du også styre lading og planlegge ladeperioder ut fra behov og strømpriser. Med en slik oppkobling åpner også muligheten for nødanropssystemet eCall. Det sørger for at bilen automatisk ringer nødnummeret hvis airbagene løses ut. Man kan også gjør et nødanrop manuelt via en knapp i takkonsollen. Viktig informasjon om bilen, tidspunkt for ulykken, hvilken retning man kjørte i, og om airbager eller andre trykksensorer er utløst, sendes automatisk til nødetatene.

App-styring er en av nyhetene som kommer på Ioniq, og det er en viktig oppgradering i forhold til konkurrentene

Oppgradert sikkerhet

IONIQ er fra før en av de sikreste bilene på markedet, og ble kåret til Best in Class av EuroNCAP i 2016. Den nye utgaven får enda flere aktive sikkerhetssystemer, og det automatiske nødbremsesystemet får nå støtte for syklistgjenkjenning i tillegg til bil- og fotgjengergjenkjenning. Filskifteassistent og fjernlysassistent er nå standard, og bilen får nå i tillegg mulighet for avansert filholder som søker å holde bilen midt i filen i hastigheter fra 0 km/t. Intelligent trafikkskiltgjenkjenning er også tilgjengelig, og leser av fartsgrensen live ved hjelp av et kamera i frontruten i tillegg til navigasjonsdetaljer.

Stor skjerm har blitt et must på nye biler, selv om skjermen i den “gamle” fungerer godt og intuitivt

IONIQ electric henter dessuten viktige funksjoner fra KONA electric, og med oppgradert system for regenerativ bremsing får nye IONIQ electric mulighet for enpedalkjøring. Ved hjelp av hendler på rattet og funksjonen for smart regenerering kan sjåfører enkelt bremse til null uten å bruke bremsepedalen. Nye IONIQ electric får også det ekstra gjerrige moduset fra KONA electric, Eco+, som gir enda lavere energiforbruk enn de andre modusene Eco, Comfort og Sport.

Den nye fronten gir Ioniq et mer elegant utseende.

Nye IONIQ plug-in og IONIQ electric blir tilgjengelige i Norge høsten 2019. Priser er foreløpig ikke klare.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev