Det er sjelden at en racerbil med en slik historie dukker opp til salgs. Når dette skjer, havner biler som dette gjerne på en av de store internasjonale auksjonene. Denne godbiten skal gå under hammeren den 12. januar i Birmingham.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Red Marlin

Om det er penger som brenner i lommen, og man er ute etter en virkelig sjelden godbit fra britisk motorsport-historie gjelder det å kjenne sin besøkstid nå. Denne Ford Lotus Cortina er en av tre ”Gruppe 5” fabrikkbiler som ble bygd av Lotus for innsats i British Saloon Car Championship i 1966. Dette ekesmplaret ble bygd i mars, og ble umiddelbart overlatt til Formel 1 verdensmesteren Jim Clark for premiere på racerbanen Oulton Park. Litt senere ble den kjørt av hans kolleger, Formel 1-førerne Peter Arundell og Jacky Ickx. Sistnevnte kjørte bilen inn til en andreplass i sin klasse på Snetterton, Goodwood og Silverstone.

En rekke legendariske racerførere har holdt i dette rattet – med stor suksess

Bilen, som hadde det opprinnelige registreringsnummeret PHK 614D, gikk gjennom en motor-modifisering utført av BRM i juni 1966, der den fikk påmontert et bensin-innsprøytningssystem før den stilte til start på Brands Hatch. Med Sir John Withmore bak rattet kjørte bilen inn til klasseseier og fjerdeplass totalt i dette løpet. Deretter deltok bilen i flere race i hendene på Peter Arundell med flere pall-plasseringer og klasseseiere. Team Lotus gjorde det glimrende i Brands Hatch International Meeting, på Oulton Park i British Saloon Car Championship. I racet Lombank Entrants Trophy vant Team Lotus førsteplassen.

Motoren ble modifisert av BRM etter noen få løp, og deretter ble det mange seiere 

Bilen deltok i sitt siste løp for Team Lotus i 1967, der verdensmesteren Graham Hill kjørte den til klasseseier og andreplass totalt i Race of Champions på Brands Hatch. Bilen ble deretter kjørt privat med flere gode plasseringer gjennom resten av 1967 og den påfølgende 1968-sesongen. Deretter tilbrakte bilen mange år i Afrika inntil den ble kjøpt tilbake til Storbritannia av Cedric Selzar, Jim Clarks mekaniker på sekstitallet.

En Ferrari eller Porsche med en slik racing-historie er uoppnåelig, men denne..?

Bilen fremstår i helt autentisk stand etter en varsom restaurering, der bilens utstråling og magi er bevart. Karosseriet er det originale og bilen fremstår komplett med alle de tidsmessige endringene som ble gjort på fjæring, hjuloppheng og motor. Bilen kommer komplett originale papirer, alle detaljer knyttet til bilens løpshistorie, samt noen få reservedeler.

Alle sanne bilentusiaster vet hva disse fargene og denne bakparten står for

Bilen har en prisantydning i området 180 000 til 200 000 britiske pund og det er auksjonsfirmaet Silverstone Auctions som skal forestå salget på Autosport International utstillingen på NEC messesenteret i Birmingham den 12. januar 2019.