Allerede neste år ruller den elektriske Ford F150 Lightning av produksjonsbåndene i USA, og representerer den smarteste og mest innovative pickup-en fra Ford noensinne.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Ford Motor

F-150 Lightning representerer for Ford og USA et nytt høydepunkt på veien mot nullutslippssamfunnet og vår digitale tilkoblede fremtid. I hele 44 år har F-serien vært USAs mest solgte pickup og selve ryggraden blant landets nyttekjøretøyer. Nå revolusjonerer Ford denne viktige bilmodellen for en ny generasjon forbrukere, sier styreformann i Ford Motor Company, Bill Ford. Den helelektriske pickupen, F-150 Lightning, som etter planen er klar for USA våren 2022, vil komme i fire forskjellige versjoner og med to forskjellige batteripakker.

De første amerikanske kundene vil få sin 2022 Ford F-150 Lightning, på bildet i den ekstra påkostede Platinum-utgaven, allerede på vårparten neste år. Dette blir et vendepunkt for Ford.

F-150 Lightning vil få 563 HK, over 1050 Nm dreiemoment og oppnår 0 – 100 km/t på rundt 4,5 sekunder. Den skal kunne ha nyttelast på opptil 900 kg og kunne trekke maksimalt 4500 kg på variantene med det største batteriet og Max Trailer Tow-pakken. Det lave tyngdepunktet til bilen vil også gi enda bedre kjøreegenskaper på våte veier eller gjennom sand. Den helelektriske rekkevidden til den nye pickupen er i henhold til den amerikanske EPA-målemetoden, som er en annen målemetode enn WLTP som benyttes i Norge og resten av Europa, forventes å være opptil 230 miles (370 km) med Standard Range-batteri og opptil 300 miles (opptil 480 km) med Extended Range-batteri.

I likhet med den europeisk-produserte Ford Transit, vil også F150 Lightning kunne leveres med et strømuttak for å kunne benytte elektrisk drevne maskiner og utstyr, f.eks på en byggeplass.

Nye F-150 Lightning vil også komme med en rekke avanserte teknologier som både gjør den mer produktiv for eieren og smartere i bruk. Som en del av Ford Co-Pilot360-teknologien gir Blue Cruise deg muligheten til å kjøre uten bruk av rattet på mer enn 160 000 km med forhåndsgodkjente veier i USA og Canada. Et annet smart system, Onboard Scales, gir deg ved hjelp av pickupens sensorer, et estimat på den aktuelle vekten som er lastet i kjøretøyet. Dette fungerer sammen med Intelligent Range for å gi deg nøyaktige anslag på gjenværende elektrisk rekkevidde, basert på hvor tungt lastet kjøretøyet er.

Avansert softeware, som f.eks “Onboard Scales” benyttes til å kalkulere vekt, rekkevidde og strømforbruk slik at batterireservene kan utnyttes optimalt. Den store skjermen gir god oversikt.

I USA er Ford den eneste bilprodusenten som tilbyr en 80 Ampere hjemmeladeløsning som standard. Med denne er målet at F-150 lader 48 km per time. For å full-lade en pickup med det største batteriet fra 15-100 % tar det rundt 8 timer*. På en 150 kilowatt DC hurtiglader er målet at du skal kunne lade rundt 87 km på 10 minutter. Lading fra 15-80 % skal gjøres unna på rundt 41 minutter.

Den store batteripakken er plassert nede i den tradisjonelt utformede rammen. Dermed beholder pickupen sin gode bakkeklaring, men oppnår i tillegg et enda lavere tyngdepunkt.

Med en startpris som tilsvarer dagens F-150 (fra 39 974 dollar før føderale/statlige incentiver) med den samme konfigurasjonen, vil den nye helelektriske plattformen som F-150 Lightning er bygd på, åpne for en rekke nye muligheter. Lansering og priser i eksportmarkedene er ikke publisert. Heller ikke om det vil komme en elektrisk utgave av den mindre pickup-en Ford Ranger, som er den mer aktuelle bilen i denne klassen for norske bilkjøpere.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev