Audi-sjefen Bram Schlot la frem en rekke forslag for å omstrukturere og fornye merkets bilprogram ved årets generalforsamling. Det innebærer at skal spares mye penger, men samtidig investeres i et bredt elbil-program i årene fremover

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp og Audi Presse

Ambisjonen er klinkende klar: Audi-sjefen Bram Schlot vil forvandle VW-datteren fra å være en etternøler i elbil-markedet til å innta ledelsen innenfor konsernet når det kommer til elbiler. Allerede neste år vil Audi tilby 16 bilmodeller som enten har en hybrid drivlinje eller er helt elektriske. Og det stopper ikke med disse ambisjonene, for i 2025 skal Audi selge 1 million elektriske biler, kunne Schlot fortelle på generalforsamlingen som i år fant sted for første gang i Neckarsulm, og ikke i Ingolstadt der Audi har sitt hovedsete. Audi-fabrikken i Neckarsulm har for øvrig en lang og spennende produksjonshistorie, fra NSU Ro80 til Porsche 924 og i de senere år sportsbilen R8 i tillegg til de mer tradisjonelle Audi-modellene.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Sportsbilen TT er blitt produsert gjennom tre ulike modellgenerasjoner, men det blir neppe noen ny utgave

                    Nettopp R8 og den noe rimeligere sportsbilen TT blir på mange måter symbolet for den store omveltningen selskapet går inn i. Her finnes det ”ingen hellige kuer” i arbeidet med å gjenskape høye salgstall, gode finansielle resultater og ikke minst begeistrede kunder. Innsparingsbehovet er 15 milliarder Euro for at selskapet skal kunne finansiere en 14 milliarder stor investering i elektriske biler, digitalisering og autonom kjøring. Denne første delen av omstillingsprogrammet skal være ferdig mot slutten av 2023, og for å kunne være fokusert på fremtiden må Audi være villig til å gi slipp på modeller som representerer en hyggelig tradisjon, men som ikke bidrar til gode resultater. R8 og TT er nevnt, men det kan også bli flere modeller som ikke blir erstattet nå dagens modell-generasjon fases ut.

                    Volkswagen-gruppen har valgt Zwickau som produksjonssted for elbiler fra VW, Seat og Skoda.

                    Det har vært skrevet mye om VW’s satsning på elbilserien ID og ombyggingen og oppdateringen av fabrikken i Zwickau til et hovedsete for elbil-produksjon. Det har vært vanskelig å få klarhet i om også noen av Audis elbiler skal produseres der. Dagens e-tron elbil produseres ved fabrikken i Brüssel, men dette er trolig bare et midlertidig opplegg. Den attraktive e-Tron GT som ble vist i USA for et halvt år siden, deler plattform og elektrisk drivlinje med Porsche Taycan og er en høyst aktuell modell å produsere i Neckarsulm. Ytterligere to elektriske modeller som er under utvikling er også tenkt produsert ved denne fabrikken. Dermed kan det se ut som at Zwickau-fabrikken skal bygge VW ID, Skoda, Seat elbiler, mens Neckarsulm skal bygge Audi og Porsche selv bygge sine elbiler ved anleggene i Zuffenhausen eller Heilbronn.

                    Generalforsamlingen i Neckarsulm har måttet tåle mye kritikk, men har store planer for Audis elbil-fremtid

                    Spareprogrammet omfatter ikke bare kutt av modeller, men krever også en større innsats fra de vel 90 000 ansatte i Audi. Blir en stilling ledig som følge av naturlig avgang skal arbeidsoppgave, om mulig, bli forsøkt fordelt på andre ansatte gjennom å optimalisere arbeidsflyten på de ulike produksjons-stasjonene. Også fordelingen av ulike produksjonsoppgaver mellom fabrikkene i Ingolstadt og Neckarsulm skal gjennomgås for å se om ting kan gjøres gunstigere. Nattskiftet ved fabrikken i Ingolstadt er allerede avviklet og alle bonuser eller ytelser som ikke er tariff-festet er avviklet. En bruttofortjeneste på 10 prosent er lavt, og styret mener at et langt sunnere mål ligger i området rundt 21 prosent. Utfordringen er at marginene på elbiler er langt lavere enn det de er på bensin- og dieselbiler. Men det er ingen vei utenom: De nye EU-forskriftene gjør det ekstremt kostbart å ikke ha nullutslippsbiler på programmet. Håpet er at økt produksjon og ny teknologi skal øke lønnsomheten fra elbil-produksjonen.

                    Heller ikke Audi kan lukke øynene for det faktum at verdens batteriproduksjon har en rekke utfordringer. Med dagens teknologi er det vanskelig å produsere batterier raskt og rimelig i store antall. Tilgangen på råstoffer åpner ikke bare for høye priser og monopol-situasjoner, men har også høye menneskelige kostnader. Det er folk i Sør-Amerika som mangler rent drikkevann fordi dette benyttes i produksjonen av litium, og barnearbeid i Kongolesiske kobolt-gruver er heller ikke noe verden kan være bekjent av. Dermed er det viktig å se på andre teknologier – slik at ikke dagens batterier blir en ”blindvei” der folk i den tredje verden har måttet bære belastningene for at land som f. eks Norge skal nå sine nullutslippsmål.

                    For øyeblikket ligger Audi langt bak BMW og Mercedes når det gjelder elektrifisering av modellene. Kun tre ladehybrider, Q3, A6 og Q7 og den elektriske SUV’en e-tron er foreløpig på markedet. Schot er imidlertid helt klar på at Audi skal være med i front i premium-segmentet når det gjelder den teknologi-endringen så nå finner sted. Allerede mot slutten av 2020 vil Audi-kunder kunne velge mellom seks helt elektriske biler og ti ulike Audi hybridbiler. Når vi skriver 2025 skal 40 prosent av alle solgte Audi være elektrifiserte. Samtidig tror han også at fortjenestemarginene også kommer til å være bra – ettersom han ser for seg at hver annen solgte Audi er en SUV.

                    Audi e-tron GT bygger på den samme plattformen som elbilen Porsche Taycan og skal bygges i Neckarsulm

                    Det har ikke manglet på kritiske røster i forbindelse med Audis resultater de senere år. Salget er gått sterkt tilbake, fortjenesten har vært svak og det har vært lite positivt å spore. Også første kvartal 2019 har fortsatt i det samme sporet, og også dette året vi nå er inne i kommer til å være preget av ombygginger og omstillinger av både produksjonsanlegg og modellutvalg. Audi skal bli en betydelig elbil-aktør, og dette koster mye, men Audis nye leder er helt klar på at med overgang til ny teknologi kommer også salg, fortjeneste og fornøyde kunder tilbake.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev