Audi R8 kommer nå i ny versjon, og blir enda mer sportslig og kraftig med teknologi hentet fra motorsport.

Motorsport er en del av vårt DNA. Denne bilen deler 50 prosent av delene sine med R8 LMS GT3 og hele 60 prosent med R8 LMS GT4, ingen annen produksjonsbil er så tett på en banebil som R8, forteller Oliver Hoffmann, Technical Managing Director of Audi Sport GmbH.

Lynrask respons, høyt turtall og unik lyd – hjertet til Audi R8 er dens naturlig pustende og kraftfulle V10-motor. Det er også denne motoren som sitter i både R8 LMS GT3 og R8 LMS GT4. Motoren kan leveres i to ulike utgaver til kundene, og produseres på Audis motorfabrikk i Győr, Ungarn. Basisutgaven av denne 5,2 liters V10 FSO har fått økt effekten med 30 hk til 540 hk og et dreimoment på 550 nm ved 6500 o/min. Performance-versjonen har “bare” 10 hk mer enn før, men 620 hk og 580 nm er imponerende tall fra en selvpustende motor. Performance-versjonen gjør unna sprinten fra 0 til 100 på 3,1 sekunder, 4 tideler raskere enn basisutgaven.

Skarpe linjer og store luftinntak

En separat radiator kontrollerer temperaturen på motoroljen. Denne teknologien er hentet fra motorsporten, og gjør det mulig å plassere motoren ekstremt lavt, noe som igjen gir et veldig lavt tyngdepunkt. Pumpemodulen operer med flere innsugsstadier og sikrer riktig smøring under alle forhold – selv ved sideveis akselerasjon på rundt 1,5 G –  som er mulig i R8. Begge motoralternativene har nå også partikkelfilter.

Styring og respons har blitt ennå et hakk hvassere

Lynskarp presisjon – fjæringen

Det er også gjort modifikasjoner på fjæringen, noe som bidrar til økt stabilitet og presisjon. Både den dynamiske styringen, som kan velges som tilvalg, og den elektroniske styringen har blitt fin-innstilt for bedre respons og tilbakemelding, samt enda bedre presisjon i alle hastigheter.

Kjøremodus velges med knappen til venstre på rattet. Den røde til høyre er startknappen

Avhengig av motoralternativet er nå også tre nye kjøremoduser lagt til Audis kjente Drive Select: Dry, Wet og Snow. Dette sikrer bedre grep på veien, og takket være den elektroniske stabilisasjonskontrollen (ESC) reduseres også bremselengden fra 100 km/t – 0 km/t med opptil 1,5 meter, og fra 200 km/t – 0 km/t med opptil 5 meter avhengig av kjøreforholdene.

20 tommers felger og keramiske bremser er tilvalg

Den nye Audi R8 kommer med 19-tommers felger som standard. De ultralette 20-tommers felgene med V Dynamic-design er tilgjengelig som tilvalg. Keramiske bremser kommer som tilvalg, det samme gjør frontstabilisatoren i karbonfiber-forsterket polymer og aluminium som reduserer vekten med to kilo.

Legg merke til åpningen mellom panser og grill. Sett den før?

Skarpere og mer aggressiv

Den uttrykksfulle og skarpe karakteren på nye R8 er tydelige allerede ved første øyekast. Singleframe-grillen er både bredere og flatere, og tykke lister deler de store luftinntakene. De smale åpningene mellom panseret og grillen er hentet fra den ikoniske Ur-quattroen – som også er å finne på nye Audi A1 Sportback. Den nye front-fangeren er bredere, det samme gjelder den slående radiatorgrillen bak. Grillen runder av diffuseren som strekker seg ganske langt opp på baksiden. Alt dette er med på å underbygge det sportslige designet på Audi R8. I motorrommet befinner luftfilteret seg under et nytt, tredelt deksel som er tilgjengelig i plastikk eller karbonfiber.

Karbon og Alcantara preger interiøret

Kundene kan velge mellom tre ulike eksteriørpakker avhengig av motorisering. Disse pakkene gir ulike detaljer til blant annet frontfangeren, sidedekoren og diffuseren. Som tilvalg kan du få Audi-logoen malt i sort høyglans på sidene. De nye metallic-fargene Kemora Grå og Ascari-blå er nå også lagt til fargeutvalget. Med Audi exclusive får kundene også muligheten til å skreddersy mange detaljer på sin Audi R8 – både innvendig og utvendig.

G-kraftmåler, turteller og effektmålere.

De nye R8-modellene kommer til forhandlere i Europa i første kvartal av 2019, og kommer for salg helt i starten av 2019.