En elektrisk utgave av 718 Boxster eller Cayman kan raskt bli en realitet om Porsche iverksetter sin omfattende elbil-strategi. Den nye finansdirektøren i selskapet, Lutz Meschke, forteller at Taycan bare er begynnelsen på en ny tid
Tekst: Sven Furuly, Foto: Porsche
En ny tid rykker stadig nærmere hos Porsche, og i både egne pressemeldinger og intervjuer til internasjonale nyhetsbyråer, legges det ikke skjul på at Porsche har store ambisjoner om sin elektriske fremtid. Med Taycan, som raskt nærmer seg produksjons-start, åpnes den elektriske tidsalderen etter at mer enn seks milliarder euro er investert. Samtidig gir dette 1200 nye arbeidsplasser, og Taycan er dermed det største ”arbeidsplass-prosjektet” som noensinne er blitt iverksatt gjennom Porsches 70-årige historie. De nyansatte skal også arbeide med produksjon av selskapets to-dørs sportsbiler, 911 og 718. Planen er å blande medarbeiderne slik at de med erfaring fra produksjon av f.eks 911 skal bidra til at Taycan når et perfekt nivå allerede fra det første ferdigstilte eksemplaret.
Lutz Meschke forteller videre at han ser for seg at mer enn 50% av alle leverte Porsche-modeller vil være elektrifiserte i 2025. Med dette mener han alt fra enkle hybridsystemer som i liten grad påvirker Porsche-modellene slik vi kjenner de i dag, men som bidrar til mer effekt og lavere forbruk, til helt elektriske biler. Porsche spiller også en viktig rolle i selskapet Ionity, der de sammen med Audi, BMW, Daimler og Ford skal etablere 400 hurtigladestasjoner over hele Europa. Ut over dette planlegger Porsche selv å etablere, som en del av Taycan-lanseringen, mer enn 2000 AC ladepunkter på viktige reisemål som hoteller, opplevelsessentra og flyplasser i nærmere 20 enkeltmarkeder.
Den eneste elbil-modellen fra Porsche som foreløpig er bekreftet at skal lanseres er Taycan, som vil bli levert til de første kundene i andre halvår av 2019. Til Automotive News Europe har imidlertid Meschke uttalt at det er svært sannsynlig at de vil lansere en elektrisk SUV i 2022, selv om den endelige beslutningen ikke er tatt. Stadig strengere utslippskrav gjør det nødvendig å se på drivlinjene i både Cayenne og Panamera. Han forsterker budskapet om at Porsche står foran et teknologiskifte gjennom å uttale at utgaver med elektrisk drift vil leve parallelt med modeller utstyrt med forbrenningsmotorer ”et par-tre års tid” ettersom lansering i alle globale markeder har en ulik tidshorisont. Mest sensasjonelt er likevel hans uttalelser om at Porsche vurderer å lansere elektriske drivlinjer i deres midtmotor-sportsbiler 718 Boxster og Cayman. Bilene egner seg utmerket for ombygging til batteridrevne elektriske biler, og et pilotprosjekt har pågått helt siden 2010. Erfaringene viser at dette er høyt realistisk, og med Tesla Roadster i minne, er det liten grunn til å ikke tro at en slik 718 kan bli en svært attraktiv og dynamisk sportsbil. Noen endelig beslutning er imidlertid ikke tatt.
Porsches toppsjef Oliver Blume har tidligere slått fast at alle planer om en elektrisk utgave av 911 er satt på vent. Slik han ser det, vil en plug-in hybdrid-versjon av den ikoniske sportsbilen med røtter tilbake til 1963, være en mer sannsynlig vei å gå. En slik 911-variant kan være aktuell om en tre- fire års tid. Dette betyr at Porsches legendariske bokserlyd og lukten av varm olje fortsatt skal leve i mange år, mens den yngre digital-generasjonen kanskje vil kjøpe sin drømmesportsbil i form av en elektrisk 718.