Riksantikvaren sørget rett før jul for at et viktig stykke norsk samferdsel- og industrihistorie nå blir bevart for ettertiden. Thamshavnbanen, som ble åpnet i 1908, er nå et 25 km langt museum.
Hva med å planlegge et besøk av en severdighet litt utenom det vanlige, når du nå kanskje er i gang med å planlegge sesongens turer med din entusiastbil, eller kanskje bare er på en biltur i Sør-Trøndelag? Thamshavnbanen er et flott stykke norsk samferdselhistorie, og en fredning av banen ble foreslått allerede i 2003. Det ble i 2006 gjort et nytt stort arbeid fra Orkla Industrimuseum i forhold til å få Thamshavnbanen fredet. Siden har saken gått sin gang, og den 19. desember 2013 ble Thamshavnbanen endelig fredet.
Hele traseen og banen med kjøreledningsanlegg, til sammen 25 km, er sikret og fredet, og vedtaket omfatter også 18 bygninger. Fredningen gjelder for strekningen fra Løkken til Thamshavn i hele perioden fra 1908-74, og omfatter derfor blant annet både tunnelen gjennom og traseen rundt Klinghåmmårn. Utfordringene er imidlertid fortsatt like store når det gjelder økonomien. Det er banen som er fredet, ikke kjøremateriellet. Det skal fortsatt kjøres tog på skinnene, og utfordringa blir dermed å legge til rette for sikker trafikk etter moderne krav, innenfor de økonomiske rammene som til enhver tid gis. Alt vi kan si er : nyt bildene, reis til Løkken, og ta en tur med det flotte gamle veterantoget.