Den åttende 911-generasjonen har nettopp hatt sin verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Los Angeles, og vi komme til Norge i god tid før 2019-sesongnen.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressebilder
Vi har tidligere publisert bilder av den nye 911’en der den har vært i de siste test-fasene før produksjonsmodellen har fått sitt endelige utseende. Det endelige designet har nå hatt sin verdenspremiere på bilutstillingen i Los Angeles, og det vi ser er en svært attraktiv sportsbil. Nykommeren kan by på en rekke attraktive design-detaljer som er både forfriskende og kanskje utfordrende for en mangeårige Porsche-entusiast, men er likevel svært tro sin opprinnelige profil. Karosseriet har fått et mer brutalt uttrykk, der store hjulhus og en breddeøkning i fronten på hele 45 millimeter dominerer. Bak er bredden praktisk talt den samme som på den utgående 911 Turbo S. Standard hjul foran er 20” og bak er de 21” store. Hele karosseriets ytterhud er nå bygd i aluminium.
For en som har vært med hele 911-utviklingen gjennom 55 år er det interessant å se hvordan 911 underveis har fått små detaljendringer som hele tiden reflekterer samtidens teknologi- og designendringer. Legg bare merke til dørhåndtakene. De er nå helt flatt innfelt i dørene, samtidig som fronten har fått helt nye LED-lykter og et panser som forsterker det sporty utseendet. Hekken har også fått et helt nytt visuelt uttrykk, der den brede tverrstilte lysstripen gir bilens design en spennende avslutning. Tradisjonen tro er også 992 utstyrt med en bred, variabel hekkspoiler som bidrar til økt veigrep og stabilitet i høye hastigheter.
Under motorluken er det også blitt forandringer. Carrera S –modellen har fått en effekt-økning på 22 kW og ender nå på 331 kW. Dette tilsvarer 450 hk etter klassisk målemetode, og dreiemomentet er på 530 Nm. Disse økningene i bilens prestasjoner er skapt gjennom en forbedret bensin-innsprøytningsprosess, endringer i utformingen av turboens turbiner og endringer i bilens kjølesystem. Denne oppgarderte seks-sylindrede 3-liters turbomotoren er koblet til en ny åttetrinns dobbelclutch automatisert manuell PDK girkasse som standard. Porsche har imidlertid ikke glemt sine kjerne-kunder, og en sjutrinns manuell girkasse kan spesifiseres om ønskelig. I følge våre kilder blir det valgfri girkasse til samme pris.
De dynamiske prestasjonene er naturligvis også løftet et hakk oppover med modellskiftet. En Carrera S Coupé med bakhjulsdrift akselererer fra 0-100 km/t på 3,7 sekunder, mens den firehjulsdrevede Carrera 4S Coupe klokker sprinten på 3,6 sekunder. En forbedring på 0,4 sekunder for begge modellene i forhold til dagens 991-utgaver. Velger man å bestille bilen med Sport Chrono-pakken reduseres akselerasjonstiden med ytterligere 0,2 sekund, i følge opplysninger fra Porsche. Toppfarten for de to utgavene med bakhjulsdrift eller firehjulsdrift er henholdsvis 308 km/t (S) og 306 km/t (4S).
Bensinforbruket forblir tilsynelatende uendret i forhold til dagens utgave, men her er det viktig å merke seg at de nye 911-modellene nå er testet etter den nye og langt strengere WLTP målemetoden. I henhold til denne bruker Carrera S nå 0,89 liter/mil, mens Carrera 4S har et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,9 liter/mil. Dette er godt nytt for norske bilkjøpere, der bilens utslipp og forbruk i stor grad styrer importavgiftene til Norge. Mange har jo spådd en dramatisk økning som følge av at WLTP-tallene kan bli betydelig høyere enn dagen NEDC-tall. Alt tyder på at den nye 911’en gjør denne frykten helt ubegrunnet.
Nå på lanseringstidspunktet er det ikke mye informasjon om bilens fjæring og hjuloppheng som er tilgjengelig, mens et blikk på interiøret gir oss en rask visuell informasjon om forandringene. Det er ikke vanskelig å kjenne igjen en rekke detaljer fra den nyeste Panamera-modellen. Som vanlig er plassen i instrumentpanelet rett foran føreren fylt med en stor turteller i midten, omkranset av mindre instrumenter på hver side. Sentralt på dashbordet finner vi en 10,9” fargeskjerm, der betjeningen i stor grad foregår ved hjelp av knapper plassert i underkant av denne. Løsningen er trafikksikker, og forhindrer at førerens oppmerksomhet blir tatt bort fra synsfeltet rett fremover.
Sikkerheten er naturligvis vel ivaretatt i denne nye 911-utgaven, og de valgbare kjøremodiene har nå fått ”våt” som et nytt alternativ til de kjente modusene ”Normal, Sport, Sport+ og Individual.” Denne innstillingen forbereder styring og hjuloppheng for vanskelige kjøreforhold, samtidig som bilens ”varsel- og bremseassistent” helt automatisk kan iverksette oppbremsing av bilen om nødvendig. Den nye utgaven vil ha et omfattende utvalg av førerassistanse-systemer, der et av disse er varsling av ufrivillig kjørefeltskift med automatisk styring tilbake. Omfanget er stort, men hva som kommer til å bli standard, og hva som blir tilvalg i Norge, er i skrivende stund ukjent. Det vi kan være temmelig sikre på er at en medstyrende bakaksel, sports-eksos og et sports-understell er godbiter som havner på listen over ekstrautstyr. Den norske Porsche-importøren har åpnet for bestilling av Carrara S og 4S. Flere detaljer om de to modellene, samt de kommende Carrera Cabriolet, GT og Turbo-versjonene, vil følge etter hvert som dette blir gjort tilgjengelig fra Porsche.