Hybridbiler er ingen nyhet, ei heller firehjulstrekkere, men når du får en høyreist og terrengdugelig SUV med plug-in batteri og evne til å kjøre lengre strekninger som ren elbil, begynner det å lukte sensasjon av Mitsubishi Outlander PHEV.

Mitsubishi har hatt en stor global suksess med den kompakte elbilen iMiEV, og er utvilsomt den bilfabrikken i verden som har bidratt sterkest til å innføre de elektriske bilene i folks bevissthet. I et historisk perspektiv kan vi si at iMiEV bygde bro mellom entusiastbiler som Think, Buddy, Reva, Microvette, osv. og den store elbil-suksessen Nissan Leaf – som på sin side har fått BMW, Ford og Volkswagen til å lansere elektriske biler. Det ville kanskje vært nærliggende å tro at Mitsubishi raskt ville lansere en større utgave av iMiEV i et marked som var blitt mer modent, men nei. I stedet har Mitsubishi overrasket oss med en helt spesiell utgave av den populære SUV’en Mitsubishi Outlander, som nå er på markedet i sin tredje generasjon (+ en facelift) og er solgt i mer enn 3000 eksemplarer i Norge. Nordmenn ”elsker” SUV’er med firehjulsdrift, og hva med å kombinere en slik bil med plug-in teknikk, en fornuftig batteripakke, ingen rekkeviddebegrensning og den samme fremkommeligheten på dårlig vei eller føre, som diesel- og bensindrevede SUV’er?

Outlander 2

Outlander 3

Outlander 4

Outlander 5

Det forrige spørsmålet er kanskje akkurat det som Mitsubishi-ingeniørene stilte seg da de første teknologi-skissene til PHEV (Plug-In Hybrid Electric Vehicle) ble vedtatt, og resultatet er blitt nettopp en slik bilkonstruksjon. Bilen har tre motorer – to elektromotorer og en bensinmotor, samt en ganske stor batteripakke. Mitsubishi har valgt å gå i samme retning som GM: bilen drives av de to elektromotorene, og bensinmotoren fungerer som en strømgenerator for batteriene.  Plassering av batterier og bensintank under gulvet – der plassen normalt blir opptatt av en 4WD-drivlinje –  gjør at plassforholdene i denne utgaven av Outlander er like gode som i den ordinære utgaven for fører og passasjerer, mens bagasjerommet er litt mindre. Og vi mener ”litt”: Den ordinære utgaven har 477 liter volum, mens vi her må nøye oss med 463 liter. Reduksjonen kommer i form av at det skjulte rommet under bagasjeromsgulvet er forsvunnet. Som vi ser av bilene er bagasjerommet forøvrig like flatt, lettlastet og stort som i en ordinær Outlander. PHEV-utgaven leveres standard som 5-seter og kan ikke bestilles i 7-seter utgave som utgavene med bensin- eller dieselmotor.

Outlander 6

Outlander 7

Vi nøler ikke med å si at Mitsubishi Outlander PHEV er en glimrende løsning på mange norske familiers ønske om å både være mest mulig miljøvennlig og samtidig ha den klassiske norske ”hyttebilen” i garasjen. Batteriene lades med ev vanlig stikkontakt i garasjen, og 5 timers lading gir en rekkevidde som ren elektrisk bil på inntil 52 km. Ved å låse bilen i EV-modus, kjører den dermed som en elektrisk bil, uten at bensinmotoren starter. Jeg erfarte at en rekkevidde på 40 km (med en person i bilen) er mer realistisk, men er det kortere avstand en dette til jobben, og du har lademulighet der, er det alså mulig å kjøre sin store og rommelige SUV like miljøvennlig i det daglige, som om man hadde brukt en liten elbil. Kjører du forbi en hurtiglader, f,eks ved et kjøpesenter, fylles batteriene på 30 min, før du igjen har en rekkevidde på 40 km eller mer – i varmt vær og minimal bruk av varemeapparat eller andre elektriske forbrukere. Ulempen er at du ikke får elbilens avgiftsfordeler, eller tilgang til kollektivfelt, men de offentlig ladestasjonene/parkeringsplassene har plug-in hybridbilene lov til å bruke.

Outlander 8

Når bilen kjøres i EV-modus og batteriene er tomme for strøm starter, bensinmotoren foran i bilen opp, og fungerer som en strømgenerator, samtidig som bensinmotoren overtar fremdriften av bilen. Først når batteriet begynner å fylles vil bilen gå over i vanlige hybrid/parallell-hybrid kjøring. Hva dette betyr, kan forklares slik: Starter du kjøringen med fulladet batteri, uten å låse bilen i EV (elektrisk) modus, vi bilen hovedsaklig bli drevet av de to elektriske motorene. I likhet med en moderne firehjulsdrift i en bil med konvensjonell motor, overføres krefter til for og bakaksel etter behov, noe som bidrar til lavest mulig energiforbruk. For at batteriene hele tiden skal ha nok effekt starter bensinmotoren automatisk opp får å fungere som en generator, og skrur seg av igjen når batteriene har spenning nok til å drive bilene forover. I hastigheter over 65 km/t vil også bensinmotoren bistå med kraft direkte til forhjulene via en clutch. I hastigheter over 120 km/t forandrer Outlander PEHV karakter til å kjøre som en parallell-hybrid (akkurat som en Toyota Prius) der bensinmotoren brukes hovedsaklig til å drive forhjulene og får assistanse fra elektromotorene  foran og bak. Det fantastiske med Outlander PHEV er at du overhode ikke behøver å tenke på dette. Alt skjer automatisk. Også girkassen er en trinnløs automat. Det er kun to ting du behøver å tenke på når du kommer til et utfordrende terreng (bakkeklaringen er 19 cm), og det er å trykke på låseknappen slik at den blir en fast 50/50 fordeling til begge aksler, og ikke ha kjørt batteriene tomme i EV-modus, før du trenger maksimal trekkraft på begge aksler.

Outlander 9

Konstruksjonsmålet er å skape en bil som har et lavest mulig forbruk og utslipp i hverdagen. Mitsubishi oppgir forbruket til 0,19 liter/mil og Co2-utslippet til 44 gram/km etter NDCE-norm. Tallene er imponerende, men er de mulig å oppnå? Kjører du i underkant av 40 km, som jeg greide, er bensinforbruket 0,00, og forbrukstallet blir dermed en omregningsfaktor fra den elektriske energien du har brukt for å lade opp batteriet.

Outlander 10

Fortsetter du kjøringen med tomt batteri ytterligere 10 mil, får vi et forbruk på 0,40 liter/mil etter 13,5 til 14,0 mils kjøring. Kjører vi bilen i hybridmodus uten tanke på å utnytte alt optimalt, ligger forbruket på 0,69 liter/mil. Det sistnevnte er også bra for en SUV på denne størrelsen, med vinterdekk, og som også kan trekke en tilhenger på inntil 1500 kg. Dette viser at du har kan få en bil som både passer for den typiske norske ”hyttebrukeren” og som kan fungere som en nullutslippsbil over korte distanser i hverdagen. Legger du til at Mitsubishi Outlander PHEV er svært lettkjørt, har et velgjort interiør og byr på kjøreegenskaper der både komfort og veigrep oppleves som godt avstemte. Personlig synes jeg utseendet mangler litt av det tøffe og maskuline vi forbinder med SUV’er, men til gjengjeld mangler det ikke på spennende teknologi under skallet. Pristillegget på ca 15.000 kroner i forhold til en tilsvarende utstyrt diesel-Outlander er helt greit –  med PHEV får du jo egentlig to helt ulike bruksegenskaper i en og samme bil.

 

GRUNNDATA: Mitsubishi Outlander PHEV

Motor:                                    4 syl bensin 1998 ccm

Drivstoff:                        Bensin

Effekt:                                    121 hk (89 kW) v/4500 o/min

Elektromotorer:            164 hk (120 kW), 300 Nm

Samlet effekt:                        223 hk (164 kW) v/4000 o/min

Dreiemoment:                        190 Nm (bensinmotor)

137 Nm (elmotor foran)

195 Nm (elmotor bak)

Batteri:                                    Lithium-ion , 300 V

Blandet forbruk:            0,19 liter/mil

CO2-utslipp:                        44 gram/km

Toppfart:                        170 km/t

Aks. 0-100 km/t:            11,0 sek

Egenvekt m/fører:            1885 kg

Nyttelast:                        425 kg

Totalvekt:                        2310 kg

Mål (LxBxH)            :            4655 x1800 x 1600 mm

Akselavastand:            2670 mm

Bagasjerom min/max            463/1610 liter

Pris (rimeligste)            kr 434.900.-

Pris (som testet):             kr 463.900.-

Outlander 11