Det ferskeste eksempelet på nye spennende elbiler ble vist i Los Angeles for et par uker siden. Vi har fått prøvekjøre Audi e-Tron GT Concept på amerikanske veier, og her har du våre første inntrykk.
Tekst: Jens Meiners og Sven Furuly, Foto: Amp
Om elbilene kommer til å erobre hele verden i løpet av de kommende årene, er det fortsatt umulig å spå, men skal vi lytte til politikerne er det ingen tvil om at de ser på elektrifisering som en vei mot å nå morgendagens klimamål. Så langt har den tyske bilindustrien vist lite av den dynamikken som har preget den amerikanske elbilprodusenten Tesla. Det kan synes som om det nesten begynner å gå litt på stoltheten løs, men nå begynner det å dukke opp flere attraktive eksempler på at tysk bilindustri har sett skriften på veggen. Det ferskeste eksempelet på dette er elbilen Audi e-Tron GT Concept. Den hadde verdenspremiere i Los Angeles for et par uker siden, og bygger på den samme elektriske plattformen som bærer den kommende Porsche Taycan.
Planen er å lansere e-Tron GT mot slutten av 2020, men vi har allerede nå fått lov til å kjøre nykommeren – eskortert av to politi-motorsykler. Ikke bare for å skjerme oss mot nærkontakt med annen trafikk, men også for at Audi kunne forsikre seg om at vi hadde det vi må kalle en ”behersket” prøvekjøring av konseptbilen. Når vi forteller deg de tekniske spesifikasjonene litt lenger ned i artikkelen, er det ikke vanskelig å forstå at det er lett å la seg rive med, og legge en tung fot på gasspedalen. Gasspedalen… det handler vel egentlig om en ”kjørepedal” når bilen er elektrisk og det er mengden strømtilførsel vi skal regulere med foten.
Designet er nesten til å miste pusten av, og man tenker umiddelbart at ja, det er slik en stor sportslimousin bør se ut. Med sin lengde på 496 cm, 196 cm bredde, men bare 138 cm høyde, er utstrålingen helt eventyrlig. Det er også mange av detaljene: Frontlyktene er utstyrt med den aller nyeste LED- og laser-teknologien, den klassiske Audi-fronten er mer lukket og modernisert, og karosseriet har et stort panorama-tak i glass. Dekk i dimensjon 283/30 er ganske ekstremt, montert på 22” store felger. I motsetning til eksoshaler, som gjerne preger den nedre delen av hekken på en bil utstyrt med forbrenningsmotor, er e-Tron GT Concept utstyrt med en brutal diffuser.
De gode nyhetene er at det meste vi ser på konseptbilen vil bli videreført til serieproduksjon. Når e-Tron GT kommer på markedet vil det aerodynamiske panseret ha den samme utformingen, mens felgene blir redusert til 21”. Glasstaket kan komme i en variant der det erstattes med karbonfiber for lavere vekt, men i det store og det hele ligger det stor realisme i prosjektet. Det er imidlertid interessant å se hvor mye mer kraftfull den er i sitt designuttrykk enn Porsche Taycan. Rent teknisk er de to nærmest som søstermodeller å betrakte.
Dette ville utvilsomt ha moret Ferdinand Piëch, den en gang så kraftfulle og dynamiske leder av Audi, men født inn i Porsche-familien. Visst er Porsche Taycan som skal være den prestisjefylte toppmodellen på denne elektriske plattformen, men Audi ønsker naturligvis å utfordre dette. Den nye e-Tron GT er ikke bare en Audi: Den er utviklet av datterselskapet Audi Sport Division, det som en gang startet med Quattro GmbH. Der bygger man for øyeblikket supersportsbilen R8 og det er ingen der som mener at de på noen måte er lavere enn Porsche på rangstigen. Men det er naturligvis politikk med i spillet, og dermed må Audi Sport legge bånd på seg, og der Porsche Taycan er fylt opp med en elektrisk kraftkilde med en ytelse som tilsvarer 600 hk, har e-Tron GT bare 590. Slik er det bestemt.
Når vi sitter bak rattet på Audi e-Tron er det bare å slå fast at den ultra-futuristiske cockpiten er nok et skritt fremover. Det er ikke lenge siden vi satt bak rattet i den ”ordinære” e-Tron i Abu Dhabi, men dette er enda et skritt nærmere det fullkomne. Rattet har fått en nærmest heksagonal form, midtkonsollen er hevet oppover og som girvelger befinner det seg et glidende objekt. Skiftehendlene ved rattet styrer valg for ulik grad av regenerering av energi i tre trinn.
Gjennom bruk av tekstiler på setene tar Audi i bruk uttrykket ”vegansk interiør” og skryter nesten litt av å ikke benytte skinn som overflatemateriale. Men venner av klassisk luksus behøver ikke å bekymre seg: Naturligvis kommer produksjonsmodellen også til å kunne levers med en skinnkledd innredning. Både passformen og materialkvaliteten er allerede på det nåværende tidspunktet helt sensasjonell. På mange måter gir interiøret en opplevelse av hvordan en R8 for fire personer ville sett ut. For øvrig legger vi merke til at de elektroniske sidespeilene, som har vært heftig diskutert på e-Tron modellene som har gjestet Norge de seneste månedene, ikke er planlagt på e-Tron GT. De innvendige billedskjermene lar seg ikke plassere i en gunstig posisjon. De ville bli plassert for dypt. Men dette er ikke noe vi savner…
Endelig er det tid for å sette seg i bevegelse. De 590 hestekreftene og skyvet på 890 Nm, fra to elektromotorene i den kommende seriemodellen, er ikke helt tilgjengelig i konseptbilen. Likevel er det ingen overraskelse, det som skjer når vi trykker inn kjørepedalen i e-Tron GT konseptbilen. Den akselererer med voldsom kraft og elektromotorene summer hørbart , slik Audi hadde fortalt oss på forhånd. Når denne bilen kommer på markedet vil den, til tross for en egenvekt på over to tonn, akselerere fra 0-100 km/t på 3,5 sekunder. Det som i dag er hysterisk raskt for en supersportsbil kan bli hverdagskost i de ledende elbilene. Toppfarten er elektronisk begrenset til 240 km/t. Igjen en politisk beslutning: Porsche Taycan skal ligge i tet med en toppfart på 260 km/t.
Kreftene går gjennom en en-trinns girkasse og fordeles til alle fire hjulene. For å sørge for optimalt grep og raskest mulig akselerasjon styres det hele av et torque vectoring system som alltid gir mest kraft til det- eller de hjulene som har best veigrep. Når det gjelder rekkevidde oppgir Audi at den ligger på over 400 km, men sier i neste setning at ved en ”skarp” kjørestil kan den lett bli under 300 km. Men samtidig ser Audi for seg at ladetidene vil bli redusert. Takket være et 800-Volt system mener Audi at litium-ion batteriene kan lades til 80% effekt innenfor 20 minutter. Det er naturligvis lang tid i forhold til den tiden det tar å tanke en bensin- eller dieselbil, men atskillig kortere tid enn dagens Superladere i Tesla-nettverket.
Det spesielle med elbiler – og Audi e-Tron GT Concept er naturligvis intet unntak – er den umiddelbare kraftleveransen når man trykker på pedalen. Det er noe helt annen enn om man har en V8-motor med samme effekt – som f.eks i en Audi RS7 – der effekten denne skal flytte seg gjennom en rekke girtrinn. Akselerasjonen er like ekstrem – i det minste opp til hastigheter på 200 km/t. Men fordi det hele skjer helt sømløst og udramatisk er det som om ”science-fiction” eventyrene fra vår barndom med ett er blitt en realitet.
Naturligvis kommer også e-Tron GT til å beherske autonom kjøring, men dette er ikke noe fokuspunkt i denne konseptbilen. På dette området er Audi engasjert i en rekke prosjekter, men ettersom mye styres av politikere og krav til internasjonale regler, vil dette implementeres i bilen på det nivået teknologien befinner seg når bilen skal lanseres. Det å kjøre bilen manuelt er imidlertid en fornøyelse, og turen byr på atskillig kjøreglede.
I de fleste elbiler befinner batteriene seg under bilens kupé, og dette er noe av forklaringen på at mange modeller er designet som Crossover SUV’er. For de to modellene Audi e-Tron GT og Porsche Taycan er dette løst på en mer intelligent måte: Takket være groper i gulvet bak førersetet til passasjerens bein, kan både førersete og baksete plasseres lavt, og dermed blir hele bilens sideprofil lav. Sammenlikner man denne med de to søstermodellene Audi A7 og Porsche Panamera med sine konvensjonelle drivlinjer, er faktisk e-Tron GT enda lavere. Likevel er det blitt plass til et bagasjerom på 100 liter i fronten og 450 liter i hekken.
Etter 45 fascinerende minutter var det slutt på den eskorterte prøvekjøringen i Los Angeles. Fortsatt gjenstår det å se om det er elbiler som kommer til å bli svaret på morgendagens individuelle mobilitet, men dette bidraget er fascinerende. Slik det ser ut nå, har Audi e-Tron GT alle muligheter til å plassere seg helt i toppen av en premium-klasse. Den har for øyeblikket et solid forsprang på sin amerikanske konkurrent, og står på ingen måte tilbake for sin søstermodell fra Zuffenhausen.