Autonome biler åpner for mange nye transportløsninger. Som å reise i en privatbil over lange avstander fremfor å bruke fly eller tog. Konseptbilen Volvo 360c illustrerer disse mulighetene.
Tekst: Sven Furuly, foto: Volvo
Autonome biler ligger fortsatt et langt stykke inn i fremtiden, men kanskje benytter du allerede i dag mange autonome funksjoner i bilen din ute å tenke over at de er nettopp autonome, eller automatiserte. I sin enkleste form kan det være vinduspussere som starter når det kommer noen regndråper, eller lyset i bilens instrumenter som skifter farge og styrke når du kjører inn i en tunnel. Mer avanserte systemer observerer hindringer foran bilen og bremser den opp automatisk for å hindre et sammenstøt, eller rattet beveger seg automatisk og svinger bilen når en automatikk som holder bilen posisjonert i kjørefeltet er aktivert. Slike funksjoner omtales som autonome funksjoner på nivå 1 og 2. Først når vi kommer opp på nivå 5, kan vi begynne å snakke om selvkjørende biler.
På veien mot selvkjørende biler er mange tekniske hindre overvunnet, og takket være ekstrem utvikling av kunstig intelligens kan innføringen av mange automatiserte funksjoner introduseres langt raskere enn man hadde trodd for bare noen få år siden. Bilprodusentene er imidlertid fortsatt ganske tilbakeholdne med informasjon, og til tross for ulykker, blant annet en dødsulykke med en selvkjørende Tesla i fjor, forskes det på stadig mer avanserte løsninger. Den store utfordringen er ikke å få bilene til å følge tydelige veier gjennom byer og landområder, men å oppdage og håndtere kompliserte trafikkbilder og uventede hendelser. I dag kan biler navigere med en presisjon på fem til ti meter, mens de trenger en nøyaktighet på 20 cm for å kunne fylle en selvkjørende oppgave sikkert. Det lar seg løse ved hjelp av kameraer og sensorer som benytter faste objekter som referanse. Det kan være alt fra en fortauskant til et trafikklys. Først når systemene kan analysere hendelser og foreta reaksjoner som følge av dette, vil autonom kjøring være en realitet.
Med denne kunnskapen på plass kan vi forestille oss en verden der vi kan reise lange avstander uten å måtte innom flyplasser. En verden der du slipper sikkerhetskontroller, timevis med kø, venting og støyende og trange rutefly. Hva om du i stedet kunne sette deg inn i din egen, private førsteklasses kupé som henter deg hjemme og bringer deg fra dør til dør? Det er denne visjonen for fremtidens selvkjørende biler som Volvo viser frem i dag, med det nye Volvo 360c-konseptet – en helhetlig, autonom, elektrisk, oppkoblet og trygg reiseopplevelse. Den kan åpne nye vekstmarkeder for Volvo, i lihet med mange andre bilfabrikker som arbeider med slike løsninger. Et godt eksempel er en selvkjørende og komfortabel bil som et alternativ til innenriksfly. Luftfarten omsetter for flere milliarder dollar årlig globalt, men representerer samtidig et stort miljøproblem i dag.Volvos konseptstudie tar for seg hvilke muligheter som dukker opp når man fjerner rattet og forbrenningsmotoren og slipper å plassere passasjerene på to eller tre seterader.
360c presenterer fire mulige bruksområder for selvkjørende biler – et sovemiljø, et mobilt kontor, en dagligstue og et underholdningsrom – som alle redefinerer måten mennesker reiser på. Konseptet presenterer også et forslag til en internasjonal standard for hvordan selvkjørende biler kan kommunisere trygt med alle andre trafikanter.
”Bransjen kommer til å forandre seg i årene som kommer, og Volvo skal lede denne utviklingen. Autonom kjøring lar oss ta det neste store steget innenfor sikkerhet, men vil også åpne opp for nye og spennende forretningsmodeller, og la folk bruke tiden i bilen på det de ønsker å gjøre”, sier Håkan Samuelsson, President og CEO for Volvo Cars.
Konseptet vil også påvirke fremtidens reiseliv, byplanlegging, infrastruktur og det moderne samfunnets miljømessige fotavtrykk. Ikke bare omdefinerer 360c hvordan vi reiser, konseptet ser også på hvordan vi samhandler med venner og familie mens vi er på farten, og hvordan vi kan få mer ut av tiden mens vi reiser i fremtidens byer. ”Selvkjørende konseptbiler har en tendens til å bli et teknologisk utstillingsvindu, i stedet for en visjon om hvordan vi bruker dem. Men Volvo er et bilmerke som setter mennesket i sentrum. Vi legger vekt på kundenes hverdag og hvordan vi kan gjøre den bedre. 360c er neste trinn i denne strategien”, sier Robin Page, Senior Vice President for Design hos Volvo Cars.
Rullende ”lounger” som Volvo beskriver, er ingen umulighet. I kombinasjon med bildeling eller et abonnement på biltjenester er dette definitvt mobile løsninger som diskuteres bak lukkede dører innefor hele bilindustrien. Slike løsninger er neppe ”rett rundt hjørnet”, men nye autonome løsninger dukker stadig opp. Vi tipper den internasjonale bilutstillingen i Paris, som åpner om få uker, vil vise flere spennende nyheter knyttet til autonom kjøring.