Den internasjonale bilutstillingen i Paris, Mondial de l’Automobile 2018, åpner denne uken dørene for publikum, og kan samtidig feire sitt 120-års jubileum som verdens aller første internasjonale bilutstilling
Av Sven Furuly
De internasjonale bilutstillingene i Paris og i Frankfurt arrangeres hvert annet år, og nå er det Paris som gjestes av verdens bilindustri, slik det har vært siden 1898. Da kunne publikum for aller første gang besøke en bilmesse med de mest moderne oppfinnelsene fra hele verden. Utstillingen omfattet 232 kjøretøy og ble besøkt av 14 000 mennesker. 110 år senere, i 2008, hadde messen sitt hittil største antall besøkene, da 1 437 972 personer lot seg friste til å se nærmere på det nyeste på bilfronten. Om vi får se et like høyt tall i år er høyst usikkert. De store bilmessene spiller en betydelig mindre rolle for lansering av nye bilmodeller enn tidligere, ettersom stadig flere bilprodusenter velger å ha tunge globale lanseringer av nye og viktige modeller i egen regi. Kostnadene for å delta på messene er høye, og vi har sett en trend gjennom flere år at flere velkjente bilmerker ikke har deltatt på de tre store bilutstillingene i Europa. Disse finner sted i Genéve hvert år, og i Frankfurt og Paris hvert annet år. Vi skal helle ikke underslå at verdens viktigste bilmarkeder har flyttet seg østover, og skal aktører i bilbransjen både spare og prioritere, ser vi at den store bilutstillingen i Shanghai i Kina får en stadig større oppmerksomhet.
Dørene åpner for publikum den 4. oktober, men allerede nå er de første lukkede pressearrangementene i gang i Paris. Deretter får pressen adgang til de sju store hallene, der mange av nyhetene ikke lenger er ”nyheter”. Vi opplever stadig oftere at journalister blir invitert til lukkede visninger noen uker før de store messene, for deretter å la publikum få oppleve ”verdenspremierene” på selve messen. Også på årets bilutstilling i Paris mangler det en rekke bilmerker blant utstillerne. Og vi snakker ikke om små og ubetydelige merker: Årets bilutstilling i Paris mangler ikke bare to av verdens største bilmerker, Ford og VW blant utstillerne, men også volum-merker som Mazda, Mitsubishi, Opel og Volvo. Dertil kommer også luksus-merker under de store fabrikkene, som blant annet Bentley og Bugatti. Dette er naturligvis kjedelig for et 120-års jubileum, men det er også spennende å se at Europa tiltrekker seg nye asiatiske bilprodusenter, som Chery fra Kina og Vinfast fra Vietnam. Men det er ikke tvil om at mangelen på et dusin viktige og anerkjente bilmerker etterlater et inntrykk av en messe som ikke lenger greier å tiltrekke seg nok oppmerksomhet.
Bilmagasinet vil gjennom de kommende dagene presentere nyhetene etterhvert som de lanseres i løpet av pressedagene, og publisere disse fortløpende gjennom døgnet. Og vi vet at det kommer nyheter som er både spennende og viktige for norske bilkjøpere.