Dieselforbudet er en viktig nyhet for deg – enten du har planlagt bilferie i dette området – eller skal spasere rundt blant severdigheter i den franske hovedstaden, der luftkvaliteten er alt annet en god.

Tekst: Sven Furuly, Foto: David McSpadden, Simon Law & Bjarne Eikefjord

Fra mandag den 1. juli har franske myndigheter introdusert nok et tiltak for å redusere luftforurensingen i Paris. I fjor rapporterte Greenpeace at partikkel-innholdet i den franske hovedstaden er det aller høyeste av alle Vest-Europas hovedsteder. Selv sterkt forurensede byer som Manila på Filippinene og Bogota i Colombia har bedre luft enn den vi finner i Paris’ bykjerne.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                    Det er nå forbudt å kjøre dieselbiler som er eldre enn 13 år i bykjernen. Dette betyr at motoren må møte Euro IV utslippskravene for å kunne benyttes. Forbudet gjelder personbiler og lastebiler med dieselmotor, samt motorsykler og mopeder som er eldre enn 13 år. Tidligere har myndighetene introdusert forbud mot dieselbiler som er eldre enn 18 år – det vil si kjøretøy som ikke møter Euro III, samt bensindrevne biler som er eldre enn 21 år.

                    Den beste møten å bevege seg rundt i Paris – som feks til Louvre – er med Metro. Det er linjer over alt, og det er lett å finne fram

                    Euro IV utslippskravene ble introdusert i Januar 2005 og omfatter både partikkelfilter og resirkulering av eksosen. Resultatet er et lavere partikkelutslipp og redusert NOx, to viktige kriteria i forhold til helse. Siden dette er utslippskravene innstrammet en rekke ganger, og selv eiere av Euro 5 dieselbiler ( introdusert i 2009) må påregne at også disse bilene om noen få år vil møte kjøreforbud i flere europeiske storbyer. Beslutningen er etter manges mening diskriminerende, og disse mener at Paris burde fulgt byer som f.eks Oslo, Stockholm, London og Milano, og heller innført differensierte bompenger for de mest forurensende bilene.

                    Partikkelfilter og adBlue som binder partikler er gode og miljøvennligere løsninger, men de gamle dieselmotorene bør fases ut

                    Forbudet innføres både i den indre delen av Paris og i de til sammen 47 distriktene som utgjør den sentrale delen av hovedstaden. Hele 5,5 millioner innbyggere blir berørt av forbudet, men det skal håndheves mildere i de ytre forstedene. Her vil eiere av forbudte kjøretøy ikke bli bøtelagt for ulovlig kjøring før om to år. Det langsiktige målet er at alle dieselbiler skal være ute av Paris innen 20124, da byen skal være vertskap for de Olympiske Sommerlekene.

                    I følge franske helsemyndigheter dør det årlig 48 000 mennesker som følge av luftforurensing. Bare røyking forårsaker flere dødsfall i Frankrike hver år, mens alkoholskader ligger på en tredjeplass.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev