Stadig flere bobilprodusenter tar nå i bruk mekanikk, drivlinjer og halvfabrikata fra Ford. Merket blir en stadig viktigere leverandør av ferie og fritidskjøretøy.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net

Det tyske merket Lord Münsterland Caravan (LMC) rundet av fjoråret med å lansere en helt ny 2022-modell som tilvekst til sin campervan-serie. Det siste tilskuddet på denne serien, som i sin helhet ble lansert i fjor, er LMC Innovan 590. Nyhetene er basert på Ford Transit for aller første gang. Dette er som erstatning for Fiat Ducato, der fabrikken sliter med leveringsproblemer.

Med en innvendig ståhøyde på 208 cm og panorama-tak oppleves bobilen rommelig.

Den nye modellen er 5,98 meter lang og byr på en innvendig ståhøyde på 2,08 meter. Ifølge opplysninger fra produsenten har LMC bobilen en lasteevne på 540 kg. Selve grunnrisset er ganske klassisk i sin utforming. Bakerst er det en tverrstilt dobbeltseng med målene 190 x 148 cm, mens midtpartiet består av et baderom til venstre og et kjøkken på høyre side. Alle dører og skuffer er utformet uten bruk av utenpåliggende håndtak, og alle overflater er behandlet for å hindre at smuss og fingeravtrykk fester seg.

Kjøkkenet har den tradisjonelle plasseringen i døråpningen på høyre side i bilen.

Lanseringsmodellen har fått betegnelsen «New Edition» og er en spesielt godt utstyrt utgave av Innovan 590. Her er både panoramatak og en solmarkise inkludert i grunnprisen. Avanserte førerassistanse-systemer som filskift-assistent, en oppvarmet frontrute og et automatisk klimaanlegg, er også deler av standardutstyret i denne Ford Transit baserte bobilen.

Grunnrisset er typisk for en by-bobil med en lengde som kniper seg under 6,0 meter.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev