Konseptbilen SEVEN fra Hyundai viser selskapets visjon over en kommende Sport Utility Electric Vehicle (SUEV) i IONIQ-serien. Mye er skapt for show, men store deler av utseendet vil få se i en serieprodusert modell.
Tekst: Sven Furuly, Foto: Hyundai
Hyundai Motor Company presenterte SEVEN på AutoMobility LA – messen i Los Angeles, der den vises for publikum fra 19. til 28. november. Konseptbilen er på mange måter banebrytende og lanserer helt nye egenskaper i sitt segment. Men før vi trykker nyhet til brystet og kanskje gjør oss klare til å bestille nykommeren, er det viktig å huske på at dette er en konseptbil – en oppfølger til lanseringene av 45 concept i 2019 – som nå ruller rundt på norske veier i form av produksjonsmodellen IONIQ 5 – og Prophecy i 2020, Nå åpner SEVEN et nytt kapittel for IONIQ, Hyundais dedikerte merkevare for rene elbilmodeller.
De mangfoldige design- og teknologi-innovasjonene i Hyundais konseptbiler prioriterer, i likhet med de mange spennende stilstudiene som dukker opp i hele bilbransjen hvert år, interessante kundeverdier og behov, fremfor å være tro til etablerte industrinormer. SEVEN er også en klar fanebærer for ambisjonene som ligger i at Hyundai som selskap skal bli fullstendig karbonnøytralt innen 2045. Den er bygget på Hyundai Motor Groups dedikerte elbilplattform E-GMP (Electric-Global Modular Platform). E-GMPs lange akselavstand og helt flate gulv demonstrerer hvordan konseptbilen SEVEN kan muliggjøre en helt ny kjøretøyklasse som tilbyr nye opplevelser for kundene.
SEVEN har en ren og aerodynamisk silhuett som rent instinktivt skiller seg fra typiske SUVer. Det lave og fallende panseret, den enkle og strømlinjeformede taklinjen og den forlengede akselavstanden kommuniserer at klart brudd fra tradisjonelle SUVer med forbrenningsmotor. Det rene volumet man finner i SEVENs minimalistiske former skaper en kontrast mot det kraftfulle uttrykket og den store og røffe tilstedeværelsen. I mørket er SEVEN lett gjenkjennelig med IONIQ-familiens signaturlys med parametriske piksler både foran og bak. Disse skaper et bindeledd mellom de forskjellige IONIQ-modellene, og er med på å knytte det analoge mot det digitale i bilenes design.
SEVENS interiør viser hvordan designerne av en konseptbil kan utnytte den flate elbilplattformen til det maksimale. Her får de muligheten til å skape en langt romsligere kupé enn tradisjonelt. SEVENs akselavstand er på hele 3,2 meter, takket være hjul som er flyttet så langt ut i hjørnene som mulig. Hyundai Motor har kunnet tenke annerledes enn det tradisjonelle oppsettet med to eller tre seterader, når gulvet er helt flatt. Karmløse dører gir en stor og luftig åpning inn i bilen, og avslører et interessant interiør med en helt ny dimensjon av plass. Den strømlinjeformede taklinjen, lang akselavstand og det flate gulvet som strekker seg hele veien bak i bilen, muliggjør en helt ny lounge-aktig møblering. Konseptbilen SEVEN viser også Hyundais fremtidsvisjoner for autonom mobilitet. Førersetet har en kontrollspak som kan skjules når den ikke er i bruk, og det er ikke behov for et ratt takket være konseptets selvkjøringsegenskaper. Dashbordet har i stedet en ultrasmal cockpit med integrerte skjermer. Seteplasseringen er utradisjonell, med store loungestoler som kan snus rundt. I tillegg har bilen en avrundet sofa. Setene kan tilpasses både førerstyrt og autonom kjøring med forskjellige oppsett.
Fleksible plassløsninger og en rekke funksjoner som kan tilpasses passasjerene er med på å gjøre SEVEN unik. Den menneskeorienterte tankegangen bak SEVEN gjør at bilen har smarte egenskaper for fremtidens mobilitet og tilkoblede tjenester. Fordi autonom kjøring fortsatt ligge mange år inn i fremtiden er SEVEN utstyrt en flyttbar midtkonsoll, spesialdesignet og brukerorientert forbrukerelektronikk, samt et multifunksjonelt Smart Hub-brukergrensesnitt. En konseptbil vil alltid bringe med seg detaljer som også kommer til syne på den første produksjonsmodellen som har hentet sin inspirasjon fra konseptet. En morsom detalj er konseptbilens glasstak med en innebygget skjerm, som ikke bare kan vise valgfritt og tilpasset innhold, men som også kan endre hele atmosfæren i kupéen.
SEVEN benytter en rekke miljøvennlige materialer, og har samtidig segmentledende hygieneløsninger om bord. Dette inkluderer Hygiene Airflow System og UVC-sterilisering. Bilens eksteriør er lakkert med biomaling, og innvendig er det utstrakt bruk av hygienisk resirkulerte og fornybare materialer. Dette inkluderer mineralgips, bambus i trepaneler og tepper, bioharpiks, og biomaling. Utstrakt bruk av kobber og hygienisk behandlet stoff med antibakterielle egenskaper sørger for at alle overflater holder seg rene til enhver tid. Bilens ventilasjonssystem er inspirert av luftsystemene man finner i passasjerfly. Systemet sørger for en ren luftstrøm til alle passasjerer, og reduserer krysskontaminasjon av luften om bord. UVC-steriliseringen aktiveres når man går ut av bilen, og sørger for rensing av hele kupéen ved hjelp av UVC-lys. Bilen har også selvrensende lagringsrom under sofaen, og i Smart Hub-konsollen.
Hyundai har med IONIQ 5 vist at de går nye veier med henblikk på bilens elektriske konfigurasjon og ladehastighet. Takket være E-GMP kan SEVEN, og den kommende 7-seters SUEV-modellen som konseptbilen bærer bud om, lynlades. Dette muliggjør ladetider helt ned mot 20 minutter fra 10-80 prosent på en 350kW-lader. I tillegg muliggjør plattformens plass til store batterier en svært lang helelektrisk rekkevidde. Lounge-løsningen er morsom, men dessverre det minst troverdige med konseptet. Autonome biler som ikke kan kollidere, men analyserer trafikkbildet til enhver tid og justerer fart og bevegelser etter vær og føreforhold, er en betingelse for slike interiør-konfigurasjoner. Dermed vil utvilsomt produksjons-modellen av SEVEN ha normale dører, og tre seterader der alle sitter i fartsretningen med sikkerhetsseler på. Og fortsatt vil bilen trenge deformasjonssoner og en fører som må ta et selvstendig ansvar i trafikken.
Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev