Lav vekt, et hjul i hver hjørne og en god dose hestekrefter er en blanding som får bilentusiaster til å smile bredt og velge den lange og svingete veien hjem. Suzuki overrasker oss med en utrolig kompetent og velkjørende ny Swift Sport.
Tekst og foto: Sven Furuly
Om du ikke er gammel nok til å ha kjørt en selv, har du sikkert hørt bilentusiaster lovprise de gamle GTI-bilene som dukket opp i siste halvdel av ’70-tallet og hadde stor suksess gjennom flere tiår. Lette, motorsterke og med attraktive kjøreegenskaper. I dag er det få som lar seg beruse av effekter mellom 110 og 125 hk, og mye av forklaringen til dette ligger nok i en kombinasjon av høyere vekt og stadig økende krav til lavest mulig forbruk. Småbilene er blitt viktige modeller for å trekke bilfabrikkenes gjennomsnittlige forbruk fra det samle modellutvalget nedover, og når økende krav til komfort og sikkerhet samtidig sender vekten oppover, er det lite rom for å eksperimenter med modeller der mest av alt kjøreglede og dynamikk står i fokus.
Men hederlige unntak dukker fra tid til annen opp, og i blant fra overraskende kanter. For de fleste er Suzuki synonymt med solide og driftssikre biler med firehjulsdrift. Litt trauste, men med forutsigbare kjøreegenskaper og i de senere år er det dukket opp flere nye modeller med både et avansert lettvekt-design i plattformkonstruksjonen, og en ny velfungerende firehjulsdrift. Kompaktbilen Swift ble lansert i en helt ny utgave for et og et halvt år siden, og er en av få biler i sin klasse med firehjulsdrift. En hybrid drivlinje er også en av de ”tilpasningene” både Swift og den mindre Ignis har fått for å møte både krav til redusert forbruk og minst mulig avgift. Dette gjelder imidlertid ikke Swift Sport, som nærmest er en ensom svale i modellprogrammet til den norske importøren. En nyutviklet 1,4 liters bensin-turbomotor med en effekt på 140 hk, koblet til en 6-trinns manuell girkasse og forhjulsdrift får oss til å heve øyenbrynene. Dette er nesten så politisk ukorrekt som det går an å bli. Skjønt en ting er absolutt forbilledlig, og det er bilens lave vekt. 970 kg er ikke bare et viktig bidrag til lavt forbruk, men også til høy kjøreglede. Første generasjon VW Golf GTI skrev seg inn i historien i 1976 med en 1,6 liters motor på 110 hk og 810 kg som en fantastisk kjøreopplevelse. Med bare 7,36 kg å flytte på for hver hk, bød GTI på berusende dynamikk. Den nye Suzuki Swift Sport kryper ned på 6,93 kg per hk – og dermed er vi inne ved sakens kjerne. Dette er en bil som appellerer til glede!
Lenge før du i det hele tatt har startet motoren har sansene dine fått et hint om at Sport-betegnelsen. Fronten har fått en litt mer aggressiv utforming, kanalskjørtene bidrar til at bilen virker lavere, karosseriet har fått en rekke detaljer i karbon-look og ikke minst får interiøret deg til å tenke kjøreglede. Sportslig utformede stoler med røde sømmer, et lite ratt som er rett i nedkant, enkle og lettleste instrumenter, samt en høyt plassert girspak sender de rette signalene til hjernen. Visst er det flott med snusfornuftige biler og økonomikjøring, men bilfabrikkene har til alle tider kjempet om anerkjennelse innenfor motorsporten, og dermed er det også moro å ønske en kandidat for høy kjøreglede ut på norske veier. Swift Sport har, som de fleste av dagens biler, en startknapp som fyrer opp maskineriet. Turboen slår inn ved 1500 o/min og det maksimale dreiemomentet når den allerede ved 2500 o/min. Og hvordan er så denne opplevelsen – når vi lar gassfoten pøse på med turtall inntil sperren kutter ved 6000 o/min? På papiret er en akselerasjon fra 0-100 km/t på 8,1 sekunder relativt moderat. Det oppleves imidlertid som både raskt og underholdende, og årsakene til dette er flere. For det første kjenner du en ”gammeldags” torque-steer i rattet, den moderate dekkdimensjonen kjemper for å få kreftene til å bite mot underlaget, støydempingen er moderat og du sitte lavt og trangt –som om du er i en ekte sportsbil.
Modellbetegnelsen ”Sport” har sin absolutte berettigelse. Gasspedalresponsen, styringen og balansen i bilen er gledelig. Dekkene i dimensjon 195/45 R17 har grep nok til at du kan kjøre riktig så raskt på svinget vei, samtidig som understellet er satt opp slik at bilen vil gi en merkbar understyring når grensen for veigrep er nær. Trygt for folk flest, men ikke riktig så engasjerende som vi finner det bak rattet i en av de få konkurrentene til Swift Sport, en Ford Fiesta ST-Line. Fjæringen er naturlig nok mer fokusert mot veigrep enn komfort, men bilen oppleves aldri urimelig hard eller ”stumpete” på dårlig vei. Biler som dette byr på – slik GTI-konseptet også i sin tid revolusjonerte verden – på sporty kjøreegenskaper i en praktisk innpakning der både baksete og bagasjeplass gjør de brukbare som små familiebiler. Plassen i baksetet er grei nok – og fordi den har fire sidedører er det lett å komme inn og ut. Plass til et barnesete er det også. Bagasjerommet er ganske klassetypisk med sine snaue 300 liter, men 60/40 delbare og nedfellbare bakseterygger gir bra fleksibilitet.
Innredningen gir for øvrig et solid inntrykk og detaljer som den lettmanøvrerte og logiske 7” skjermen på dashbordet gjør livet i Swift Sport greit. Suzuki har også gitt bilene flere avanserte førerassistanse-systemer, og Swift Sport er intet unntak. Den adaptive cruisekontrollen styres ved hjelp av to kameraer øverst i frontvinduet, og funger bra. Det gjør også nødbrems-assistenten, filskift-varslingen og de adaptive lysene. Swift Sport er en upretensiøs bil der gleden står i fokus, merket inngir trygghet og prisen gir mye moro for pengene.
GRUNNDATA: SUZUKI SWIFT SPORT
Motor: 4 syl rekkemotor 1373 ccm
Drivstoff: Bensin
Effekt: 140 hk (105 kW) v/5500 o/min
Dreiemoment: 230 Nm fra 2500-3500 o/min
Blandet forbruk: 0,56 liter/mil
CO2-utslipp: 125 gram/km
Toppfart: 210 km/t
Aks. 0-100 km/t: 8,1 sek
Egenvekt m/fører: 1045 kg
Nyttelast: 400 kg
Totalvekt: 1445 kg
Maks tilhengervekt 0 kg
Mål (LxBxH) : 3890 x1740 x 1480 mm
Akselavastand: 2450 mm
Bagasjerom min/max 265/579 liter
Pris (rimeligste) kr 259 000
Pris (som testet): kr 259 000.-