Like sikkert som at våren kommer, er det også at det skal lanseres en åpen utgave av den splitter nye luksus-kupéen BMW M850i. Friskluft-entusiastene kan virkelig se frem til en bil som byr på det beste innenfor flere områder.
Tekst: Sven Furuly og Michael Kirchberger, Foto: Amp
Etter vinter følger vår, og etter en kupé følger en kabriolet. For bileksperter er det sjelden vanskelig å tippe når den ene modellvarianten blir supplert med den neste – enten det er en stasjonsvogn eller en kabriolet. Da den nye BMW 8-Serie kupé ble lansert tidligere i år, ble det raskt spekulert i om også en kabriolet ville bli lansert senest et år senere, og nå er alså dette bekreftet.
Den velbygde og sportslige bilmodellen fra Bayern bygger på en lang tradisjon, og så vel bilens kjøreegenskaper som plassforhold ligger svært tett opp til de vi finner i den lukkede kupé-utgaven. De utvendige målene og kombinasjonen av motorer og girkasser blir også de samme som vi allerede kjenner fra den lukkede modellen. Til stor glede for ekte kabriolet-entusiaster er den utstyrt med en kalesje av stoff. Ikke bare har denne lavere vekt enn et sammenleggbart metalltak, men signaliserer også på lang avstand et ”dette er en kabriolet” – selv når bilen kjøres lukket. To lag stoff, med et tykt isolerende sjikt i midten, sørger for både komfortable temperaturer og god støydemping inne i kupéen, mens nøye utformede tetningslister og glatte åpninger mellom karosseri og kalesje demper vindsusen best mulig.
Kalesjen åpnes og lukkes ved hjelp av elektromotorer og finmekanikk i løpet av 15 sekunder. Dette lar seg gjøre i hastigheter opp til 50 km/t. Den samlede vektøkningen på den åpne utgaven av BMW M85i utgjør 125 kg i forhold til den lukkede utgaven. Med tanke på både behovet for avstivninger når man fjerner det bærende taket på en kupé, og vekten på kabriolet-mekanismen er dette et godt resultat. BMW forteller at karosseriet har bevart sin stivhet, og lover at kabrioleten byr på den samme uinnskrenkede dynamikken og kjøregleden. Et blikk på bilens tekniske data viser imidlertid at kabriolet-entusiaster ikke kan få i både pose og sekk. Den toppløse utgaven bruker et tiendels sekund lenger tid på sprinten fra 0-100 km/t med den samme drivlinjen. Toppmodellen M850i Cabrio gjør denne akselerasjonen unna på 3,8 sekunder. V8-motoren er på 4,4 liter og har en effekt på 530 hk. Det maksimale dreiemomentet på 750 Nm når den allerede ved 1800 o/min. Forbruket ligger på 0,99 liter/mil.
For mange er imidlertid en litt mer moderat motor mer enn nok i en kabriolet. Gleden over å kunne cruise med nedslått kalesje er langt høyere enn størst mulig kjøredynamikk, eller å kunne barbere av de siste tiendedelene ved en akselerasjon. Dermed er det slett ikke sikkert at utgaven med den 3-liter store rekkesekseren med 320 hk er å betrakte som et andrevalg. Dreiemomentet fra denne dieselmotoren – som er en like velkjent klassiker som V8’en, har et dreiemoment på 680 Nm. Begge utgavene er utstyrt ned den samme 8-trinns automatgirkassen og har toppfarten elektronisk begrenset til 250 km/t. De får også BMWs intelligente xDrive firehjulsdriftsystem, tendert mot bakhjulsdrift. Men når det er sagt, skal vi også nevne at mye tyder på at vi kan forvente flere M-utgaver av både den åpne og lukkede utgaven av 8-serie med mer effekt og enda mer skjerpet dynamikk. Selv med en tomvekt på rundt to tonn kommer disse til å sette helt nye standarder i dette sport-kabriolet segmentet. I forhold til de lukkede utgavene av 8-Serie blir prisene på kabrioletene ca 10 prosent høyere.
BMW Norge opplyser at de åpner for bestilling om kort tid. Prisene vil bli fra 1 385 900,- for 840d xDrive og 1 864 300 for M850i xDrive