Den har sin opprinnelse i Brasil, blir produsert ved flere fabrikker i fjerne Østen, og er blitt modernisert tre ganger på vei mot den utgaven vi nå har prøvekjørt. Ford EcoSport byr på atskillig glede – innenfor sine nøkterne og enkle rammer.

Tekst og foto: Sven Furuly

Salget av de kompakte SUV-ene har hatt en kraftig vekst i Europa de siste par-tre årene, og alle prognoser tyder på at denne trenden skal fortsette. Norske kjøpere har hatt mange interessante modeller å velge mellom. Likevel er det to store produsenter som i en årrekke har glimret med sin fravær, og det er Ford og VW. Begge er nå godt representere med henholdsvis VW T-Roc og Ford Ecosport i den minste SUV-klassen på markedet. Mens T-Roc er en rykende fersk modell, har Ecosport faktisk vært på Fords globale modellprogram helt siden 2003. Modellen EcoSport ble lansert i Europa for fire år siden, men først for to år siden fikk vi stifte bekjentskap med den i Norge. Igjen har denne verdensbilen fått en oppdatering, og lanseres nå for første gang med firehjulsdrift.

Ecosport er en verdensbil fra Ford. Den ble også lansert i USA for vel et et år siden

Denne kompakte SUV-en, som bygger på en B-plattform (Fiesta), har i snart femten år hatt et stort marked i Asia og Sør-Amerika. Det som er en kompakt SUV etter europeisk målestokk er en fullverdig familiebil i disse markedene, og vår testbil er bygd ved Fords fabrikk i Brasil.

Ford Ecosport har nettopp fått sin andre facelift, og sammen med et motorprogram som vi allerede kjenner godt fra andre europeiske Ford-modeller, er merket nå på plass i dette viktige europeiske segmentet med svært beskjedne investeringer. Kan den måle seg med fine nykommere som nettopp VW T-Roc, Honda HR-V, Mazda CX3 eller noen av de andre konkurrentene som kjemper om norske bilkjøpere?

Førerplassen og deler av interiøret er modernisert, og røde ST-detaljer pynter opp

Om vi starter med den innvendige plassen, gjør Ford EcoSport definitivt et solid inntrykk. En velvoksen fører har bra plass bak rattet og beinplassen for de som sitter bak, er også på alle måter godkjent. Bilens bredde gjør at også tre kan sitte greit i baksetet selv om det er med 4 personer i bilen EcoSport viser seg fra sin mest komfortable side. Takhøyden bak er raus, hodestøttene går høyt opp, sitteputen er behagelig og iso-fix fester for barneseter er på plass. Disse gode opplevelsene skyldes bilens lange kupé, men ettersom totallengden er 4,2 meter, betyr dette at bagasjerommet nødvendigvis må bli ganske kort. Som vi ser på bildene er ikke dybden mer enn 60 cm, men til gjengjeld er det både høyt og temmelig bredt. Volumet er på 355 liter, og det er ganske klassetypisk.

Beinplassen ser beskjeden ut, men på grunn av den rette stittestillingen er det greit

En av de motorene jeg liker aller best på markedet er Fords høyt premierte 1-liters Ecoboost-motor med tre sylindere. I utgaven med 100 hk, som vi kjørte ved lansering i Norge for to år siden, er den kvikk og smidig nok, men langt fra noe fartsfantom med tre voksne 30-40 kg bagasje ombord. Men den leverer, og dette er en motor som kan vise til et lavt forbruk om man velger en fornuftig kjørestil. Til tross for bilens ”barske” utseende er Ecosport i likhet med de fleste andre små SUV’ene forhjulsdrevet i utgavene med de minste motorene. Om man ønsker firehjulsdrift, eller AWD som for kaller det, kan dette bare kombineres med en 1,5 liters TDCi dieselmotor på 125 hk. Dette er en sterk om smidig motor, og med sitt dreiemoment på 300 Nm og seks trinns manuell girkasse får Ecosport både fine fartsressurser og et avdempet støybilde.

Sidehengslet bakluke er uvanlig, men fungerer fint og gir bred lasteåpning

Bilens høyreiste design – i likhet med de fleste kompakt-SUV-ene – er skapt for å gi oss en følelse av å kunne komme tilbake til naturen. Oppleve eventyret, og bevege oss bort fra hverdagens asfaltveier og tidspress, til steder der villmarken kommer nærmere. Ford EcoSport AWD har flere likhetstrekk med storebror Kuga når det gjelder drivlinjen, men plattformen, hjulopphenget og styring kommer fra forrige generasjon Fiesta. Dermed opplever vi veigrepet, kjøreegenskapene og fjæringskomforten ganske lik det vi finner på enkle småbiler der forstillingen er basert på MacPherson teknikk, og bakstillingen er en enkel halvstiv torsjonsaksel. Tyngdepunktet er imidlertid høyere enn i f. eks Ford Fiesta, og dette gir seg uttrykk i sterkere krengning når vi kjører hardere gjennom svingene, selv om vi kjører en ST-utgave med et mer sportslig oppsett enn den rimeligste Trend-utgaven. De 17” store hjulene med 50-profil dekk er også et viktig bidrag til å gi Ecosport en presis og rask styrerespons.

Firehjulsdrift gir god fremkommelighet, men kan bare kombineres med dieselmotor

De innvendige materialvalgene bekrefter også at dette er en rimelig bil. Designet er fint, og dashbordet som nå har fått en stor og velplassert skjerm oppe på midten av dashbordet, fungerer bra . Alle plastpaneler er harde og enkle i utførelsen, men ST –versjonen som vi kjørte, har en del fint utstyr som løfter inntrykket og bidrar til en god totalopplevelse. Vi nevner i farten semskede skinnseter, røde sømmer på seter, skinnrattet og girspaken, nøkkelfri start, navigasjon, DAB-radio og automatisk klimaanlegg. Kamera, ryggesensorer, blindsonevarsling og xenon-lys er imidlertid ekstrautstyr. Den rimeligste Trend-modellen har også greit standardutstyr, men mangler takrails – som vi ser på bildene av ST-modellen. Dette er et must – skal bilen fungere til noe mer enn barnehagetransport, kommer en takboks til å stå høyt på ønskelisten. ST-Line har en utvendig styling som bidrar til å gi Ecosport et mer moderne og tidsriktig utseende enn bilens alder skulle tilsi. De kompakte målene kombinert med høy sittestilling gjør også Ecosport til en lettmanøvrert og smidig bybil. At den ikke kan leveres med firehjulsdrift i kombinasjon med en bensinmotor er imidlertid en ulempe, slik det norske bilmarkedet har utviklet seg.

ST-Line gir Ecosport særpreg – i tillegg til mer sporty kjøreegenskaper

GRUNNDATA: FORD ECOSPORT 1,5 TDCi AWD

Motor:                                                     4 syl rekkemotor 1499 ccm

Drivstoff:                                                 Diesel

Effekt:                                                      125 hk (92 kW) v/3600 o/min

Dreiemoment:                                          300 Nm  fra 1750-2000 o/min

Blandet forbruk:                                       0,45 liter/mil

CO2-utslipp:                                           119 gram/km

Toppfart:                                                 181 km/t

Aks. 0-100 km/t:                                     10,9 sek

Egenvekt m/fører:                                   1520 kg

Nyttelast:                                                 375 kg

Totalvekt:                                               1895 kg

Maks tilhengervekt                                  1100 kg

Mål (LxBxH):                                          4096 x 1770 x 1630 mm

Akselavastand:                                         2521 mm

Bagasjerom (Maks/min):                          355 / 1285 liter

Pris rimeligste (Trend)                             kr 259 400

Pris (grunnpris ST):                                 kr 298 700.-