Helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars neste år, men allerede denne uken har bilen verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Paris.
— I nye BMW 3-serie Sedan kombineres tradisjon og evolusjon med ny teknikk og design – naturligvis med kjøreglede i fokus. Modellutvalget blir bredt, med både ladbar hybrid og sportsversjon å velge mellom, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos BMW Group Norge.
Design og dimensjoner
Fronten preges av et aggresivt design med sportslige linjer. Den klassiske nyregrillen er bredere enn tidligere, og sammen med de skarpe linjene til frontlyktene understreker den bilens bredde. LED-frontlys er standard, men bilen kan også leveres med laserfjernlys med rundt 530 meter rekkevidde.
Sett fra siden preges designet av de korte overhengene foran og bak, de markante hjulbuene, den skarpe skulderlinjen og profilen som er preget inn i dørene. Den berømte Hoffmeister-knekken, som man finner i designet på de bakre siderutene på flere BMW-er, er tolket på en ny måte i den helt nye 3-serie Sedan.
Bakfra er det de tydelige horisontale linjene og de smale baklyktene som definerer designet. Mange vil også kjenne igjen L-designet i lysstripen i baklyktene fra andre nye BMW-modeller.
Eksteriørdesign-alternativene M Sport, Luxury Line og Sport Line, har alle hver sin karakter. Felgene leveres i størrelse 17″ til 19″.
Nye BMW 3-serie Sedan måler 4709 mm i lengden, 1827 mm i bredden og 1442 mm i høyden. Akselavstanden er 2851 mm, mens bakkeklaringen er på 136 mm. Sammenlignet med forrige generasjon er helt nye 3-serie Sedan dermed 85 mm lengre og 16 mm bredere, mens akselavstanden har økt med 41 mm. Sporvidden foran og bak har økt med henholdsvis 43 mm og 21 mm. Bagasjeromsvolumet er 480 liter.
Motorer og chassis
Helt nye BMW 3-serie Sedan blir først tilgjengelig med et utvalg diesel- og bensinmotorer. 318d og 320d har en 6-trinns manuell girkasse som standard, alle andre motorer har 8-trinns Steptronic automatgirkasse som standard.
Tekniske data på de norske lanseringsmotorene er som følger:
Modell: | Effekt: | Dreiemoment: | 0-100 km/t | Toppfart: | CO2: |
320d* | 190 hk | 400 Nm | 7,1 (6,8) sek | 240 (240) km/t | 115 – 122 (110 – 117) g/km |
320d xDrive | 190 hk | 400 Nm | 6,9 sek | 233 km/t | 118 – 125 g/km |
330i | 258 hk | 400 Nm | 5,8 sek | 250 km/t | 132-139 g/km |
*Tall i parentes gjelder for Steptronic-automatgir
I løpet av sommeren 2019 kommer blant annet to ytterligere varianter; en effektiv ladbar hybrid og en særs kjøreglad M Performance-modell.
Den ladbare hybriden BMW 330e, får siste generasjon BMW eDrive-teknologi og en elektrisk rekkevidde på opptil 60 km, målt etter NEDCcorr (basert på WLTP typegodkjenning). Det betyr en økning på rundt 30 prosent rekkevidde siden forrige generasjon. Endelige tekniske data er ikke satt, men man kan forvente en akselerasjon fra 0-100 km/t på rundt 6 sekunder og en totaleffekt på 215 kW når det nye XtraBoost-moduset aktiveres.
BMW M340i xDrive blir den foreløpige toppmodellen. Med en nyuviklet rekkesekser på 374 hk under panseret og et dreiemoment på 500 Nm vil sprinten fra 0-100 km/t gå unna på rundt 4,4 sekunder. Intelligent xDrive-firehjulsdrift, M Sport-differensial og et finjustert chassis sørger for maksimalt grep og kjøreglede til envher tid.
I typisk BMW-manér er vektfordelingen mellom for- og bakaksel 50:50. Utstrakt bruk av aluminium bidrar til at vekten er slanket med opptil 55 kg sammenlignet med forrige generasjon. Tyngdepunktet ligger også lavere enn tidligere. Et helt nyutviklet understell sørger for at støtdemperne både kan by på komfort og sportslige opplevelser på veien.
Interiør og utstyr
Interiøret er preget av et førerorientert dashbord hvor de ulike betjeningselementene er samlet i ulike grupperinger, på mange måter likt som i helt nye BMW X5 og helt nye BMW 8-serie. Mest iøyenfallene er de to heldigitale skjermene i instrumentpanelet.
Innvendig er nye BMW 3-serie Sedan betydelig romsligere enn sin forgjenger. Både sjåføren og passasjerene foran og bak vil nyte godt av høyere takhøyde og bedre ben- og skulderplass. Bedre sikt ut frontruta, takket være smalere A-stolpe, og ny plassering av kontrolldisplayet, bidrar til følelsen av romslighet.
Bagasjerommet på den nye BMW 3-serie Sedan har nå en kapasitet på 480 liter, og den nye oppdelingen av primærbagasjerom og separate lagringsrom har skapt ytterligere 36 liter plass.
En rekke fører- og sikkerhetssystemer, kjent blant annet fra helt nye BMW X5, har sin naturlige plass i den nye generasjonen. De autonome egenskapene til den adaptive cruise-kontrollen har økt betraktelig, og bilen kan for eksempel memorere de siste 50 meterne føreren kjører, for så å benytte dette minnet til å betjene rattet automatisk når man rygger samme strekning senere.
I norsk natur
To nye BMW 3-serie Sedan har allerede vært på norgesbesøk, i all hemmelighet.
– De første offisielle bildene av helt nye BMW 3-serie ble tatt i Møre og Romsdal tidligere i høst. Vi sender en stor takk til alle lokale bidragsytere som hjalp oss med dette prosjektetet, hvor alle bilder og video ble tatt i det skjulte, sier Marius Tegneby.
Bildene som ble tatt i Norge blir brukt internasjonalt.
Lansering og priser
Nye BMW 3-serie blir produsert på «hjemmebane» i München, samt i Shenyang og på BMW’s nye fabrikk i Mexico. Det vitner om at nye BMW 3-serie blir en svært viktig modell i det internasjonale markedet.
De første modellene av helt nye BMW 3-serie Sedan lanseres i mars 2019. Stasjonsvognen vil komme høsten 2019.
De norske prisene for lanseringsmotorene er klare, og er som følger:
Modell | Pris |
330i AUT | Fra 515 300 kroner |
320d | Fra 428 300 kroner |
320d AUT | Fra 444 100 kroner |
320d xDrive AUT | Fra 490 100 kroner |
Prisene gjelder dagens avgiftssystem, og bilen kan bestilles allerede fra i dag.