Konseptbilen BMW Vision iNEXT er en visjonær studie av BMWs neste elektriske flaggskip. I 2021 starter serie-produksjonen av den endelige modellen.
Tekst: Sven Furuly, Foto: BMW
Da elbilen BMW i3 og den sporty ladehybriden BMW i8 ble lansert for verden i 2013, markerte dette starten på en helt ny retning for BMW. Studiemodellen BMW Vision iNEXT vitner om at det tyske selskapet står overfor et nytt veiskille på en rekke områder – ikke minst for de autonome egenskapene. BMW Vision iNEXT er designet for å illustrere hvordan vi kan komme til å bevege oss rundt i fremtiden. Noen elementer er temmelig visjonære, mens andre er mer virkelighetsnære og lettere å implementere raskt. Hvilke elementer som blir med hele veien til den endelige modellen, får vi svar på i 2021. Da starter serieproduksjonen på BMW sin fabrikk i Dingolfing i Tyskland.
Konseptet er presentert i et stort SUV-format, og BMW Vision iNEXT har en lengde på over fem meter. De nøyaktige dimensjonene er 5055 mm i lengden, 1690 mm i høyden og 2062 mm i bredden. Dette gjør konseptbilen litt større enn den helt nye generasjonen BMW X5, som skal lanseres om kort tid. Målene til studiemodellen sørger både for et rommelig interiør og plass nok til en rekke nye tekniske installasjoner.
Eksteriørdesignen preges av skarpe linjer og kurver. Lyktene foran og bak er smalere enn noen gang. Den erketypiske nyregrillen har fått en ny design og fungerer som et panel for de mange sensorene som tas i bruk. Store glassflater sørger for mye lys inn i kupéen. Fordørene og bakdørene åpnes hver sin vei, slik som på dagens BMW i3.
Interiøret vitner om at BMW ser på fremtidens bil som både et kjøretøy og et oppholdssted. Store digitale skjermer møter stramme og minimalistiske linjer inspirert av moderne møbler. Overflatene består av både myke tekstiler og harde materialer, og fungerer som touch-flater som kontrollerer en rekke ulike systemer.
Skal vi fortsatt kjøre selv i fremtiden, eller skal vi kjøres? Det er bare ett av de mange spørsmålene bilfabrikantene gjerne diskuterer når man forsøker å tenke seg hvordan fremtidens transport vil foregå. BMW Vision iNEXT åpner for begge deler. I «Boost-moduset», er det føreren som sitter i førersetet for de dynamiske egenskapene og hersker over de elektriske kreftene, mens i «Ease-moduset» tar den autonome teknikken over. Da får ratt og pedaler en tilbaketrukket eksistens og infotainment-systemet blir mer rettet mot underholdning.
Selv om noen av egenskapene i BMW Vision iNEXT er tilsynelatende preget av å være veldig fremtidsorienterte, så vil de autonome egenskapene spille en større rolle allerede i 2021 enn hva vi er vant med i dag. ”iNEXT-prosjektet er en viktig hjørnesten for BMWs fremtid. Dette er vårt neste flaggskip, og bilen vil bli styrende for alle våre kommende modeller, så vel som for hele selskapet”, sier BMW Group’ s øverste sjef, Harald Krüger. Planen er at BMW Group tilby hele 25 elektrifiserte modeller, hvorav 12 vil være helelektriske, i 2025. BMW har allerede sikret seg rettighetene til modellnavnene BMW i1 til i9, så vel som BMW iX1 til iX9, hvilket bærer bud om at BMW Group tenker et stort og omfattende modellprogram av elektrifiserte biler i fremtiden.