Mads Siljehaug signerer nå en proffkontrakt med Reiter Engineering. Målsettingen for både Mads og Reiter er at den norske racerføreren skal ende opp som fabrikksfører i GT-racing i løpet av få år. – Mads er et av de største talentene jeg har sett noen gang, sier teamsjef Hans Reiter.

Mads Siljehaug fra Lillehammer har hatt en kometkarriere de siste årene. I 2016 vant han Bilsporttalentet i Norge, og året etter gikk han helt til topps i konkurransen Reiter Young Stars. Førstepremien der var en sesong i Blancpain GT Series Endurance Cup, hvor han er klar for årets finaleløp i Barcelona førstkommende helg.

Årets sesong i Blancpain-serien har gått så bra at 22-åringen nå forlenger samarbeidet med Reiter, som er et tysk selskap som både bygger og drifter racerbiler over hele verden. Målet på sikt er at Mads skal ende opp som en fabrikksfører i GT-racing.

– For meg er dette en drøm som går i oppfyllelse. Nå får jeg lønn for å kjøre for Reiter, samtidig som Reiter investerer i min karriere. Målet for oss begge er at jeg skal ende opp som fabrikksfører for en av de store fabrikkene som satser på GT-racing, sier Mads Siljehaug.

Hvilke løp og mesterskap Mads Siljehaug skal kjøre neste sesong er ennå ikke bestemt. I år har han kjørt både Blancpain GT Series med en Lamborghini Gallardo GT3 og flere løp med en KTM X-Bow GT4.

– Jeg kommer sikkert til å kjøre litt forskjellig. Det som er viktig er at jeg får deltatt på arenaer hvor det er mulig å vise seg frem for fabrikksteamene. Det aller viktigste blir imidlertid å gjøre en god jobb for Reiter Engineering, både som sjåfør, coach og med å hjelpe til på fabrikken.

Dermed blir Siljehaug boende i Tyskland, som han flyttet til foran årets sesong.

Mads Siljehaug med Lamborghinien han kjører denne sesongen. Her fra Monza i vår

-Utrolig rask

Teamsjef Hans Reiter har tidligere signert liknende kontrakter med Christopher Haase og Nick Catsburg. Begge har endt opp som fabrikksførere for henholdsvis Audi og BMW i GT-racing.

– Etter min mening er Mads et større talent enn disse to. Han er et av de største talentene jeg har sett noen gang. Han er utrolig rask, og det er morsomt å se han kjøre. Hans kjørestil er veldig spesiell, og minner mer om en rallyfører enn en racerfører. Han kan sladde i svingene, men likevel går det fort, forteller Reiter.

Hans Reiter er imidlertid klar på at Siljehaug fortsatt har mye å lære.

– Mads er mer enn rask nok, så det er ikke noe problem. Men han må lære seg å kjøre smartere. Nå er det full gass fra start til mål, og det er ikke alltid det er det lureste. Vi jobber derfor med Mads hver dag for å utvikle ham til en komplett racerfører. Klarer han det tror jeg han kan ende opp som en fabrikksfører.

Finale i Barcelona

Førstkommende helg er det klart for årets finaleløp i Blancpain GT Series Endurance Cup på Circuit de Barcelona-Catalunya i Spania. Siljehaug deler bil med Patrick Niederhauser og Lenny Marioneck. Trioen har vist et godt tempo i år, men kjemper ikke i toppen av sammenlagttabellen ettersom de ikke kjørte den forrige runden som var 24-timersløpet på Spa.

– Det var aldri planen å kjøre på Spa, ettersom vi ikke hadde budsjett til det. Men ellers har vi vist et bra tempo i Silver Cup, som er cupen for førere med sølvstatus. Vår Lamborghini Gallardo er den eldste bilen i feltet, og homologeringen går faktisk ut etter årets sesong. Derfor overrasket vi stort med å være helt i toppen på kvalifiseringen på Monza, for eksempel, avslutter Mads Siljehaug som også er en del av Team Norway, Norges raskeste landslag.

Helgens løp starter søndag klokken 15.00, og varer i tre timer.