Det kommer til å gå mange år før verden har glemt at Wuhan var episenteret for den globale korona-pandemien. Men en elektrisk Hyper-SUV med Lotus merke på panseret kan kanskje sette den kinesiske byen i et positivt og spennende lys.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp.net

Det er ikke bare det britiske bilmerket MG som har utvandret til Kina. Også sportsbilmerket Lotus har siden 2017 vært på kinesiske hender. Det er Geely, eierselskapet til Volvo, Polestar og en rekke kinesiske bilmerker, som også har Lotus i sin portefølje. Bilmagasinet kunne allerede i august 2018 fortelle at Lotus arbeidet med å konstruere en SUV basert på Volvo XC60. Siden 2017 er det investert mer enn 15 milliarder kroner i Lotus, og nå står en helt ny SUV og om i tiden fremover vil også flere sportslig orienterte biler lanseres.

Med sin akselavstand på over tre meter får Lotus Eletre en rommelig innvendig kupé. Moderat bakke-klaring gjør det til en urban SUV.

Den nye SUV’en Lotus Eletre går i sporene til både Porsche, Lamborghini og Maserati. Sportsbil-entusiaster har også behov for store og trygge familiebiler, og SUV-trenden viser ingen tegn til å avta. Snarere tvert imot. Overgangen fra fossile drivlinjer til elektromotorer pågår for fullt, og rommelige høyreiste familiebiler med elmotorer og firehjulsdrift er etterspurte, og det vil mange spennende utfordrere i løpet av det neste halvannet året. Med sin lengde på 5,10 meter og akselavstand på 3,019 meter blir Lotus Eletre en ganske stor SUV. Sammenliknet med velkjente Audi e-Tron er den nye Lotus elbilen nesten 20 cm lengre utvendig og akselavstanden er 17 cm lengre.

Lengden er på 5,1 meter, men høyden er bare 1,63 meter. Designet er elegant, og karbonfiber og aluminium bidrar til lav vekt.

Lotus Eletre får de store kinesiske SUV’ene som sine viktigste konkurrenter i hjemmemarkedet. Nio ES8 er nesten like stor (5,022 meter) og har den samme akselavstanden som Eletre. Hongqi e-HS9 er også et eksempel på en stor og komfort-orientert SUV i denne klassen. Den har en lengde på 5,209 meter og en akselavstand på 3,110 meter. Disse bilene er begge orientert mot høy komfort, mens Lotus forteller at deres nye modell vil bli en «Hyper-SUV» med fokus på det sportslige. Elektromotorene har en samlet ytelse på 447 kW (600 hk) og det skal ifølge Lotus gi en akselerasjon fra 0-100 km/t på bare 2,9 sekunder.

Dashbordet følger de nyeste trendene, der en stor dreibar skjerm dominerer. Legg merke til den Volvo-inspirerte utformingen av midtkonsollen.

Lotus har helt siden Colin Chapman konstruerte den første sportsbilen og etablerte selskapet i 1948, hatt lavest mulig vekt som sitt mantra. Karbonfiber og aluminium er derfor i stor utstrekning benyttet i den nye elbilen Eletre for å oppnå lavest mulig vekt. Den er bygd på en elektrisk plattform, EPA, som er utviklet av Geely og ble vist på Beijing Motorshow i september 2020. Planen er å benytte denne plattformen, som er beregnet for bilmodeller med en middels høy bakkeklaring og lav innvendig sitteposisjon, i flere kommende Lotus-modeller. Foruten Volvo, skal plattformen også benyttes av alle de ni øvrige kinesiske bilmerkene som tilhører gruppen. Appropus Volvo, det er den anerkjente designeres Peter Horbury, som stod bak den vellykkede transformeringen av Volvo for 20 år siden, som har formgitt Eletra.

To bakseteplasser – slik de fleste også foretrekker det i en Porsche Taycan – er trolig standard konfigurasjon på Lotus Eletre.

Gjennom å variere lengden på plattformen, velge konfigurasjoner med to- eller firehjulsdrift samt ulike batteripakker, ser Geely muligheten for å dekke bilsegmentene fra C til E, der storparten av verdens bilmodeller befinner seg. Også avanserte assistansesystemer, der «Lidar» teknologien for selvkjørende biler er med, tilhører visjonene rundt den nye Lotus Eletre. Den støtter oppdatering av programvare over internett, og nye funksjoner og stadig større grad av selvkjøring skal komme over nett.

Som vi ser ved den ene vippebryteren er AWD på plass – med mulighet for å velge flere ulike kjøre-programmer. Inkludert variabel bakkeklaring.

Hjertet i bilen er en 800 volt elektrisk arkitektur og en batteripakke på 100 kWh. Denne arkitekturen, som først ble tatt i bruk av Porsche, byr på en rekke fordeler. Først og fremst kan systemet håndtere ladeeffekter opp til 350 kW, og dermed få raske ladetider tilkoblet en hurtiglader som yter en slik effekt. Eletre skal i løpet av 20 minutter kunne lade batteriene nok til å kunne kjøre 400 km. Rekkevidden med den 100 kWh store batteriet er beregnet til 600 km.

Panorama glasstak og 23″ felger er noe av det ekstrautstyret som kan bestilles. Den er lansert, og produksjonen starter i år.

Eletre er den første 5-dørs bilen dra Lotus, og den ble lansert i London på en storstilt måte den 29. mars. Den vil få følge av flere nye modeller, og allerede neste år vil en 4-dørs kupé dukke opp. Deretter vil Lotus lansere en mindre SUV og en helt ny sportsbil i perioden 2025 til 2026. Fra 2028 skal Lotus kun produsere elektriske biler. Leveransene av Lotus Eletre er planlagt å starte i 2023, og den skal markedsføres i alle de viktige globale elbil-markedene. Om dette også gjelder Norge, fremkommer ikke av den informasjonen vi har fått. I Storbritannia er det antydet at prisen vil ligge litt under 100 000 pund for grunnmodellen, mens 119 000 Euro er oppgitt i Tyskland. Utstyr som 23» hjul, kamerabaserte utvendige speil og panorama glasstak er presentert som mulig tilleggsutstyr på denne 260 km/t raske elbilen.

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev