Den kompakte elektriske Honda EV – med sitt egenartede retro-design er blitt møtt med stor global interesse. Nå forteller Honda mer om bilens plattform, batterier, ladning og rekkevidde.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Newspress

Den kompakte og egenartede elektriske bybilen Honda EV er presentert på en rekke bilutstillinger over hele verden i 2019, uten å gå nærmere inn på bilens spesifikasjoner. Nå er tiden inne til å publisere etterlengtet informasjon til de mer enn 31 000 personene som har uttrykt sin skriftlige interesse for bilen – ikke minst på bilutstillingen i Genéve for bare noen få måneder siden.


Error: Your Requested widget " ajdg_grpwidgets-2" is not in the widget list.
  • [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
    • [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
      • [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
        • [do_widget_area sidebar-1]
          • [do_widget id="search-3"]
          • [do_widget id="recent-posts-2"]
          • [do_widget id="tag_cloud-2"]
        • [do_widget_area sidebar-2]
          • [do_widget_area sidebar-3]
            • [do_widget_area sidebar-4]
              • [do_widget_area sidebar-5]
                • [do_widget_area sidebar-6]
                  • [do_widget_area sidebar-7]
                    • [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
                      • [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
                      • [do_widget id="categories-2"]
                    • [do_widget_area wp_inactive_widgets]
                      • [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
                      • [do_widget id="text-2"]

                     

                    Nykommeren er konstruert for å være en elbil fra grunnen av, og i likhet med andre moderne EV-plattformer fra f eks VW-gruppen og etter hvert Toyota, ligger batteriene som en flat pakke i bilens bunnplattform – mellom de to akslene. Dette gir både et lavt tyngdepunkt og god mulighet for en 50/50 vektfordeling i bilen. Bilen blir bakhjulsdrevet med individuell avfjæring av alle fire hjul.

                    Her ser vi bilens tekniske høydepunkter presentert i en enkel grafikk. En produksjosutgave skal presenteres om få måneder

                    Bilen vil få et veskekjølt litium ion batteri med en effekt på 35, 5 kWh. Ladekontaktene vil være av Type 2 standard for bruk på 240V nett og en CCS kontakt for tilkobling til hurtigladere. Dermed ser vi at heller ikke denne japanske bilprodusenten vil utstyre sine kommende biler med en ChaDeMo kontakt. Ladetiden med DC hurtigladning vil være 30 minutter opp til 80% fylling.

                    Bilens retro-design har fått stor oppmerksomhet, og mer enn 31 000 personer har skriftlig uttrykt sin interesse for å bestille

                    Honda har beregnet at rekkevidden vil være 200 kilometer, og gjennom smart pakking av batteriene vil det være rimelig komfortabel plass til fire personer i den lille bybilen. Foreløpig er den bare presentert i prototyp-utgave, men arbeidet med den endelige produksjonsutgaven pågår for fullt. En kjørbar versjon av Honda EV skal presenteres for publikum på Goodwood Festival of Speed i Storbritannia i juli.

                    Ladningen foregår gjennom en luke i panseret, og i bakkant av kontakten vises det informasjon og status under et glassvindu

                    Honda har lagt stor vekt på at bilen både skal være lett å smidig å kjøre, og å bruke. Ladeporten vil være plassert i bilens front, integrert i panseret, og batteristatus og ladnings forløp vil lett la seg avlese i form av LED-punkter gjennom et opplyst glasspanel. Bilen er tenkt levert til europeiske kunder allerede i 2020 og det er nå mulig å forhånds-reservere Honda EV.

                    Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev