Abarth er bilmerke som får hjertet til å slå hardere hos entusiastiske sportsbil-entusiaster, mens de uinnvidde knapt har hørt navnet. Etter 55 år skal det lanseres et nytt ikon.

Tekst: Sven Furuly, Foto: Amp/net

Smak på navnet. Abarth. For mange sportsbilentusiaster er dette et legendarisk merke som endelig ser ut til å våkne fra sin Tornerose-søvn. For folk flest er imidlertid Abarth et ”hva-for-noe” – når det kommer til bilmerker. Men kanskje er tiden inne for at merket får en høyst velfortjent renessanse – 55 år etter at den legendariske sportsbilen Abarth Sport Prototipo ble lansert.

I likhet med den 55 år gamle utgaven har også den nye Abarth Spiser bølgende linjer og en utforming som tydelig viser at det er en midtmotor-sportsbil. Motorene i begge kommer fra Fiat.

Denne lette og uhyre raske åpne Spider ble konstruert av ingeniøren Mario Colucci fra Milano i 1966, og ble raskt en suksessfull racerbil på mange av Europas racerbaner. Den ble kun bygd i et lite antall, men ble en fantastisk ambassadør for det lille sportsbilmerket med den karakteristiske skorpionen i våpenskjoldet. Mange vil sikkert huske seksti- og syttitallets Abarth-eksosanlegg som et ettertraktet trimmingsutstyr til de fleste europeiske bilmerker. Ikke bare økte effekten, men også lyden ble dypere og mer klangfull, enten det ble montert på en Fiat 600, en Opel Kadett B eller en Volvo Amazon. Men Abarth dukket også opp som merkevare i form av trimmede Fiat-modeller, der særlig 500-modellen, men også 600-modellen ble flittig brukt i 1960-årene.

Den lille familiebilen Fiat 500 fikk ekstra hestekrefter og mer lyd etter en enkel trimming utført av Carlo Abarth & Co. Både denne, og den litt større 600, ble flittig brukt til baneracing i Italia.

Nå har designsenteret Centro Stile Abarth lansert konseptbilen Abarth 1000 SP. Dette foreløpig eneste eksemplaret tar opp de karakteristiske linjene til originlen og viderefører disse i et visuelt uttrykk preget av dagens bildesign. De bølgende karosserilinjene viser tydelig en drivlinje-layout der den åpne Spider’en har motoren plassert i midten. Legg også merke til hvordan sidevinduene har en bueform som møter veltebøylen bak cockpit og dermed forsterker inntrykket av å være en kompromissløs åpen roadster. Karakteristiske luftinntak preger både panseret og midtseksjonen i bilens sider.

Den nye Abarth 1000 SP er bygd opp med en karbonfiber monocoque mens 1966-utgaven har en gitterrør-ramme, som var datidens mest avanserte konstruksjonsmetode for racerbiler.

Der den originale Sport Prototipo hadde et skjelett basert på en stiv og lett gitter-rørramme har dagens utgave en solid ryggrad i form av et karbonfiber-monocoque med ekstremt lav vekt og høy vridningsstivhet. Under det vakre karosseriet – naturligvis lakkert knall rødt – slik den italienske racingfargen er – har ingeniørene plassert en fire-sylindret Fiat turbomotor med et sylindervolum på 1742 ccm. Denne har en effekt på inntil 240 hk. Dette vil gi Abarth SP 1000 prestasjoner på samme nivå som flere tyske og franske sportsbiler. Nettopp en tysk sportsbilprodusent har til alle tider hatt sterke bånd til Abarth. I 1960 konstruerte Franco Scaglione hos Abarth et lettvekt-karosseri til Porsche 356. 20 slike biler, som hadde stor suksess i racing, ble ferdigstilt av Abarth i Torino.

Dette legendariske merket har ikke bare vært båret av spesielle utgaver av forskjellige Fiat-modeller, men har også sittet på både Abarth Sport Prototipo og Porsche 356 Abarth Carrera GTL.

Den nye Abarth 1000 SP skal presenteres på ulike sportsbil- og veteran-arrangementer i Europa gjennom høsten 2021. Responsen fra publikum og sportsbilentusiaster vil være avgjørende for det videre arbeidet med bilen. Bilens slående utseende med de små runde lyktene som bringer tankene tilbake til originalen, den sportslig betonte hekken, og ikke minst bilens legendariske navn, bør kunne være nok til en liten serieproduksjon. Vi venter i spenning!

Klikk her for å melde deg på vårt gratis nyhetsbrev