Gjennom flere år har Toyota Auris vært det europeiske modellnavnet i den kompakte familiebilklassen, men fra 2019 blir navnet igjen Corolla over hele verden.
Tekst Sven Furuly, Foto: Toyota
Med introduksjonen av en hybrid drivlinje i kompaktklassen forsvant den gamle modellbetegnelsen Corolla fra hekken på selskapets viktige VW Golf konkurrent i Europa. Den skiftet navn til Auris, og tanken var god. Da den smarte og moderne kombikupéen fikk en hybrid drivlinje passet det godt å gi den et navn som ga familietilknytning til både Prius – verdens mest innovative og verdens mest solgte hybridbil – samt småbilen Yaris, som ble kåret til ”Årets Bil” i Europa i år 2000. Med modellnavnet Avensis på selskapets større familiebil (som for øvrig heter Camry i USA og mange andre markeder), fikk man også en fonetisk samklang i navnene til de viktigste europeiske modellene. For bilkjøpere sør i Europa forsvant imidlertid ikke Corolla-navnet helt, ettersom en sedan-utgave med mange likhetstrekk til den større Avensis fortsatt ble markedsført og solgt. Et lite antall av disse er også solgt i Norge.
Corolla er sammen Hilux og Landcruiser de sterkeste navnene til Toyota, og i mange markeder er disse modellnavnene synonymt med biltypene de representerer. Dette, sammen med overgangen til en helt ny TNGA plattform og arkitektur (Toyota New Global Architecture) for Toyotas nye globale modell i C-klassen, gjør tidspunktet riktig for å på nytt ta i bruk navnet over hele verden. Med den nye modellen, som får verdenspremiere på Paris Motor Show om bare noen uker, erstatter Toyota også tre ulike plattformer. Noe som vil gi både produksjonsfordeler og økonomisk gevinst.
Den nye TNGA strategien vil, i følge Dr Johan van Zyl som er President og CEO i Toyota Motors Europe, åpne for nye Toyota-dimensjoner i kompaktsegmentet. I tillegg til Toyotas rykte for kvalitet og driftssikkerhet skal det også levere emosjonelle verdier. Med dette menes et distinkt design, raffinert interiør og engasjerende dynamikk. Vi i Bilmagasinet har allerede erfart at dette har Toyota vist at de behersker med modellen C-HR, som i øyeblikket er den nyeste modellen lansert i Europa. Den byr på solide og sportslige kjøreegenskaper, en effektiv hybrid drivlinje og vekker berettiget oppsikt.
Den nye Corolla skal bygges i tre ulike utgaver, der en 5-dørs kombikupé og en 5-dørs Touring Sports stasjonsvogn blir presentert i Paris. I tillegg kommer det en 4-dørs sedan. Alle utgavene vil levers med hybrid drivlinje, og skal ved hjelp av sin avanserte teknologi bidra til at Corolla fortsetter å være verdens mest solgte bilmodell i historien.