Den norske bilbransjen kan se tilbake på et bilsalg av de sjeldne, og 2013 var det beste året siden 1986. Oppgangen er på tre prosent i forhold til fjoråret, og for første gang på 27 år passerte personbilsalget 140 000 enheter.
Slik det har vært i en årrekke er det to merker som skiller seg ut i kampen om å bli Norges største bilmerke, og det er Volkswagen og Toyota. I flere år har det vært bare noen få hundre biler som skiller de to merkene når vi kommer til slutten av desember, og en hektisk innspurt har ofte gitt bilkjøpere et ekstra godt tilbud helt på slutten av året.
Error: Your requested Widget "ET-annonsering" is not in the "Widgets for Shortcodes" sidebar
- [do_widget_area et_pb_widget_area_1]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_3]
- [do_widget_area et_pb_widget_area_4]
- [do_widget_area sidebar-1]
- [do_widget id="search-3"]
- [do_widget id="recent-posts-2"]
- [do_widget id="tag_cloud-2"]
- [do_widget_area sidebar-2]
- [do_widget_area sidebar-3]
- [do_widget_area sidebar-4]
- [do_widget_area sidebar-5]
- [do_widget_area sidebar-6]
- [do_widget_area sidebar-7]
- [do_widget_area widgets_for_shortcodes]
- [do_widget id="ajdg_grpwidgets-2"]
- [do_widget id="categories-2"]
- [do_widget_area wp_inactive_widgets]
- [do_widget id="wp_related_posts_widget"]
- [do_widget id="text-2"]
I følge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) er det Volkswagen som topper salgsstatistikken i 2013 med hele 19 139 nyregistrerte personbiler, mens Toyota endte på 17 909 nyregistrerte personbiler. Dette gir VW en markedsandel på 13,5% og Toyota en markedsandel på 12,6% For ytterligere å forstå hvilken solid posisjon Volkswagen nå har i Norge, må vi også kikke i retning nyttekjøretøyene. Også her ble VW nummer en, med 10 894 registrerte kjøretøy. Det gir en markedsandel på nesten utrolige 35,3% Forklaringen på dette er trolig en kombinasjon av to faktorer: VW har arbeidet hardt for at nyttekjøretøy-kundene skal bli enda mer fornøyde, samt at den Europeiske utgaven av den populære ”håndverkerbilen” Toyota HiAce ikke lenger er i produksjon. At den viktigste konkurrenten til VW Transporter dermed forsvant, har gitt den norske VW-importøren solide uttellinger i markedet.
Norges mest solgte bil er igjen VW Golf. Hele 7 366 nordmenn valgte denne personbilen i fjor. Dette betyr at litt over hver tyvende bil som ble nyregistrert i fjor var en VW Golf. Og slik har det vært år etter år… På andreplass finner vi, ikke overraskende, Toyota Auris. Med en helt ny stasjonsvogn og hybrid-drivverk er dette blitt en bil som mange nordmenn ønsker seg. Stasjonsvognen ble lansert litt for sent på året til å kunne true VW Golf, men Auris-salget endte på 4 818 enheter.
At elbilen Nissan Leaf blir landets tredje mest solgte personbil er helt unikt i verdenssammenheng, og forundrer mange. Med 4 606 solgte enheter er det helt klart at myndighetenes tiltak for å stimulere til å kjøpe elektriske biler har virket. Markedsandelene til de elektriske bilen har vist en solid økning fra måned til måned gjennom 2013, og nye modeller som Tesla S og Volkswagen e-up kan også vise til eventyrlige salgstall. Japanske Mazda kan også se tilbake på 2013 som et eventyrlig år. Etter mange år med moderat publikumsinteresse for merket, har SUV’en CX5 blitt Norges fjerde mest solgte bil. Toyota kan glede seg over å ha Yaris på femteplass.
Widget not in any sidebars
I mange markeder blir Volvo sett på som et ”premium” merke, mens nordmenn flest har et litt mer ”folkelig” bilde av Volvo. Merket er populært i Norge og V40 er Norges sjette mest solgte bil – 45 biler foran Skoda Octavia som ligger på syvende plass når nordmenn valgte bil i 2013. På åttende plass kommer Toyota Rav4, og dermed kan det japanske merket glede seg over å ha hele tre modeller på ”topp-ti” –listen. Volvo V70 er også en favoritt i Norge, og takket være godt tilpassede motorer i forhold til norske avgifter finner denne store bilen hele 3 172 nye kjøpere i 2013, noe som gir niende plass. Først på tiende plass finner vi en Ford. Den meste solgte Ford-modellen i Norge er ikke uventet Focus. Ford har uttalt ambisjoner om å klatre høyere opp på salgsstatistikken, men har et stykke å gå. Vi skal helt tilbake til 1986 for å oppleve Ford som Norges mest solgte personbilmerke.