Blant den lille håndfull bilmerker vi tenker på i forbindelse med britisk aristokrati og overklasse, finner vi Aston Martin. En solid blanding av eksklusivitet, sportslighet og håndverk av ypperste klasse har skapt en legende som utstråler det gode liv og en plass i solen.

Tekst: Sven Furuly og Jens Meiners, foto Max Earey

Kanskje kan Aston Martin som bilmerke best la seg posisjonere midt mellom Bentley og McLaren? Et egenartet design, kompromissløse materialvalg, kraftfulle motorer og de beste håndverkstradisjoner har vært synonymt med Aston Martin gjennom mange tiår. Siste tilskudd på stammen av disse eksklusive reisevognene er DB11 AMP Signature Edition, basert på DB11 som ble lansert i 2016.

Med denne utgaven løfter Aston Martin den nyutviklede 5,2 liters V12 Biturbo-motoren opp på et nytt utviklingstrinn. Sammenlikner vi denne med den tidligere motoren, økes effekten fra 608 hk til 639 hk. Det maksimale dreiemomentet ligger konstant på 700 Nm allerede fra 1500 o/min. Dermed fremstår den tolvsylindrede motoren i AMR mange hakk kraftigere enn motoren i den ”rimeligste” utgaven av DB11, en fireliters V8-motor på 510 hk som leveres av Mercedes-AMG.

Til tross for at turboladningen demper det akustiske lydbildet, er det likevel mer enn nok igjen til å skape en fascinerende klang. En tolvsylindret motor låter mer dempet og elegant, sammenliknet med en mer grovere, buldrende V8-motor. Samtidig ligger også prestasjonene på et atskillig høyere nivå: Sprinten fra 0-100 går unna på 3,7 sekunder og toppfarten ligger på 334 km/t – et nivå der konkurrentene er få. En tradisjonell manuell girkasse er historie. Kreftene overføres gjennom en drivlinje der en ZF 8HP automatgirkasse er montert i tilknytning til bakakselen. Et transaksel-system vi kjenner fra Porsche og Alfa Romeo allerede på slutten av ’70-tallet, er benyttet. Belønningen for en slik teknisk løsning er en tilnærmet perfekt vektfordeling. I Aston Martin DB11 AMR er denne 51:49 foran/bak. Store deler av bilens bærende struktur er for øvrig av aluminium for å gi et gunstig forhold mellom vekt og vridningsstivhet.

Eksteriørdesignet viderefører det formspråket som Ian Callum lanserte for flere år siden, men ved en forsiktig evolusjon. Gjennom elegant formgivning ser det nesten ut som taket svever over bilens nedre karosseridel, og får den til å fremstå lav, men med en maskulin og bredbeint kontakt med underlaget. Interiøret er intet mindre enn storartet – og naturligvis skinntrukket til minste detalj. Man legger imidlertid straks merke til at Aston Martin har fjernet seg fra det litt kjølige og nøkterne uttrykket vi husker fra DB9. Den karakteristiske girskiftvelgeren av krystall er fortsatt med, men nytt er betjeningskontrollene med sine tallrike elementer – som kommer fra Mercedes Benz.

Stuttgart har faktisk bidratt med langt mer enn bare V8-motoren som sitter i grunnutgaven av Aston Martin DB11. Mye av elektronikken er felles, og en rekke elektriske komponenter er også de samme. Innredningen byr også på to bakseter, men disse er nærmest bare av symbolsk størrelse og karakter. I realiteten passer disse best til å plassere bagasje i, som man ønsker å ha lett tilgjengelig inne i kupéen.

Man kan ikke annet enn være imponert over hvor lekende lett det er å manøvrere denne sportsbilen i bytrafikken. I det minste når man har vendt seg til hvor bred den er. For i likhet med andre sportsbiler som AMG GT-S og Porsche 911 Turbo, har bredden økt ved hvert eneste generasjonsskifte, og disse bilene krever atskillig plass i veibanen. Ute på landeveien byr DB11 AMR på glimrende presisjon. Styringen er kontant og det stive karosseriet sørger for dynamiske egenskaper på høyt nivå. Likevel oppleves det at Autobahn er bilens sanne domene. Den er mer en ”Grand Tourer” enn en sportsbil, og når hastigheten øker heves hekkspoileren automatisk. Dette øker stabiliteten og bidrar til uanstrengt kjøring i høye hastigheter over lang tid. Den ruller på 20” store Bridgestone-dekk med den morsomme modellbetegnelsen S007, og dette fører naturligvis tankene til Aston Martins unike historie der agent 007 James Bond har kjørt dette bilmerket i en rekke av filmene.

Eksklusivitet har naturligvis sin pris. Smaker det, så koster det. Den rimeligste utgaven, utstyrt med V8-motoren, har en grunnpris på 2 295 000 kroner. Med V12-motor øker prisen til 2 733 500 kroner, mens vår AMR testversjon med litt høyere effekt enda ikke har fått fastlagt en norsk pris. All uroen rundt norske avgiftsberegning knyttet til NEDC og WLTP forbruksmålinger er trolig noe av forklaringen. Når dette er sagt, er det ikke vanskelig å toppe listeprisene med flere hundre tusen kroner. Standardutstyret er både omfattende og attraktivt, men Aston Martin kundene har ofte helt spesielle ønsker. Og det skal mye til for at fabrikken ikke greier å etterkomme disse. Adel forplikter!

GRUNNDATA:

Motor: V12, bensinmotor, 5204ccm.

Effekt: 639 hk (470 kW) v/6500 o/ min.

Dreiemoment: 420 Nm fra 1500 o/min.

Forbruk blandet: 1,14 liter/mil.

CO2-utslipp: 265 gram/km.

Akselerasjon 0-100 km/t: 3,5 sekunder.

Toppfart: 334 km/t.

Egenvekt: 1870 kg

Totalvekt: N/A kg

Bagasjerom: N/A liter.

Mål (LxBxH mm): 4750x1950x1290

Akselavstand (mm): 2810

Grunnpris: kr 2 733 500.-

Pris som testet: Ikke bestemt