Den britiske bilprodusenten planlegger å gjøre det alle snakker om, men som ingen hittil har løst på en god måte. Gjennom å erstatte bilens originale drivlinje med en elektrisk modul, får gamle Aston Martin sportsbiler et nytt liv. Men det kan også reverseres- helt sporløst!

Tekst: Sven Furuly, Foto: Pressebilder

Interessen for klassiske biler vokser for hvert eneste år, og prisene på de mest sjeldne samleobjektene har økt kraftig over lang tid. Samtidig øker salget av elektriske biler for hver dag, og i mange land er storbyer i ferd med å innføre lokale kjøreforbud for biler med forbrenningsmotorer. Finnes det noen annen måte å møte denne utfordringen på, enn å krysse fingrene for at politikerne vil se på klassikere og veteranbiler som verneverdige kulturobjekter, og håpe at slike biler fortsatt får kjøre på veiene om 10-15 år?

For mange er sportsbil-drømmen å cruise i en åpen klassiker. Ikke dumt med en elmotor, heller

Aston Martin Lagonda er slett ikke sikker på at klassiske biler med forbrenningsmotorer får kjøre fritt i fremtiden, og har lansert en radikal og dristig plan. Det er jo ingen hemmelighet at Aston Martin har en klar strategi når det gjelder elektriske drivlinjer, og arbeidet med EV-utgaven av Aston Martin Rapide er kommet inn i de siste utviklingstrinnene. Det er duket for både en Rapide E og en helt ny serie modeller under Lagonda-navnet med elektriske drivlinjer. Det var under dette arbeidet, at tanken om å skape et ”evig liv” for de gamle og verdifulle Aston Martin klassikerne tok til.

Din gamle klassiker ved en ladestasjon? Tja, kanskje Aston Martin har et godt poeng til inspirasjon for andre?

Å bygge om klassiske biler med forbrenningsmotorer til elektriske biler er ingen nyhet. Men i den senere tid har vi med økende hyppighet blitt presentert for en rekke ulike selskap som utfører slike ombygginger. Fra tyske og amerikanske selskap som setter inn enkle drivsystemer, kapper i karosseriet og bygger bærerammer for batterier som gir moderat rekkevidde, til nærest perfekte ombygninger av Jaguar E Type og MGB fra Storbritannia. Nå lanserer Aston Martin Works i Newport Pagnell det som kan bli svaret på mange bilentusiasters bekymring eller drøm – alt ettersom hvordan man ser det. Kanskje er dette også et spennende blikk inn i en fremtid der britisk industri kan få en ”ny blomstring” gjennom å konvertere attraktive samlerbiler fra landets storhetstid som bilprodusent, til å møte alle fremtidige krav knyttet til utslipp og miljø.

Interiøret oser av tradisjon, og må bevares. En displayskjerm kan få plass der høyttalergrillen er plassert

Det er i det minste denne tanken som ligger bak den radikale planen, som har fått navnet Heritage EV Conversion. Hele grunnfilosofien går på å bygge en modul som inneholder en elektrisk drivlinje. Etter at i første rekke bilens originale motor og girkasse er demontert, benytter denne modulen nøyaktig de samme festene til rammen, og det gjøres ingen inngrep i karosseriet for å få dette til. Denne modulen har sitt eget elektriske anlegg, og dette tilkobles det eksisterende lav-voltanlegget i bilen, slik at alle velkjente funksjoner fungerer som tidligere. All elektronikken styres fra en tilhørende displayskjerm som skal bli elegant integrert i bilens interiør. Gitt verdien av bilene, og den viktige rollen Aston Martin har spilt i bilhistorien, har det vært et viktig mål at en slik konvertering til et elektrisk kjøretøy ikke går ut over bilens integritet. Bruk av en lukket modul som dette er nærmest en perfekt løsning: En Aston Martin eier kan forsikre seg om at hans investering er både fremtidsorientert og sosialt akseptert fordi den ombygges til en nullutslippsbil. Samtidig kan den når som helt konverteres tilbake til sin fabrikk-originale stand fra produksjonsåret, dersom dette skulle være et ønske.

Mange av EV-komponentene er fra den kommemnde Rapide E, og derfor får vi ingen tekniske opplysninger

Andy Palmer, styreformann og leder av Aston Martin Lagonda, uttaler følgende om det nye Heritage EV Concept: – Vi er svært oppmerksomme på de miljømessige og sosiale utfordringene som truer bruk av klassiske biler i årene som kommer. Det som er vår strategi for nye- og kommende Aston Martin modeller, er også et viktig bidrag til å ta vare på vår verdifulle arv. At vi tenker på å bevare gamle Aston Martin modeller på en slik måte gjør ikke bare merket unikt, men viser også at vi tør gå foran andre i bransjen for å vise at vi virkelig ønsker å ta vare på en Aston Martin –eier i en verden der teknologi-utviklingen går lynraskt.

Den første bilen som har fått denne radikale ombygningen med en elektrisk drivlinje er en 1970 DB6 Mk II Volante, som i sin tid ble håndlaget på fabrikken i Newport Pagnell. Både utviklingsarbeidet og selve konverteringen er utført av divisjonen Aston Martin Works. Også her er det en entusiastisk leder, Paul Spies, som forteller: – Vi har lett etter en løsning som kan sikre at våre kunder kan kjøre og glede seg over en klassisk Aston Martin også i fremtiden. Det å kjøre en klassisk sportsbil som en Aston Martin med en moderne elektrisk drivlinje er en helt unik opplevelse, og det vil utvilsomt være en svært attraktiv løsning for mange av eierne. Ikke minst de som bor i byområder der kjørerestriksjoner truer. Vi ser også at dette kan åpne for en helt ny nisje i klassikermarkedet, der samlerne gjerne vil ha en elektrisk bil i tillegg til utgaver med de originale forbrenningsmotorene.

Kanskje kan konvertering av klassikere som Aston Martin til en EV bli en ny viktig industri i Storbritannia

Det er Aston Martin Works som skal ha ansvaret for å konvertere kundebiler til elektriske kjøretøy med den nye EV drivlinje-modulen. En egen avdeling for å utføre dette er under oppbygning, og det er planlagt at de første kundene vil kunne nyte godt av denne tjenesten i løpet av 2019. Det er foreløpig ikke publisert noen tekniske opplysninger som effekt, batteri, ladekapasitet, mulighet for hurtigladning og rekkevidde. Dette har sammenheng med at mange av nøkkelkomponentene i modulen er hentet fra den kommende elbilen Aston Martin Rapide E, der spesifikasjonene fortsatt er hemmelige. Skrittet Aston Martin har tatt er både modig og visjonært. Det er et svar på et tema som opptar stadig flere, og med en Heritage EV tanke som dette, er det ikke vanskelig å se at verdifulle klassikere kan gå en bærekraftig, lys og spennende fremtid i møte.